Home / Algemeen / Economie / 'Afhalen pakketjes gaat mislukken'

'Afhalen pakketjes gaat mislukken'

  • Reageer
  • U kunt deze pagina printen door gebruik te maken van de standaard print mogelijkheden in uw browser.

Foto's
1
  • Afbeelding
    Beschrijving
    Foto: GPD
Overal duiken de afhaalpunten op waar klanten hun internetbestellingen kunnen ophalen. Experts geloven er niet in. Zo is afhalen duurder dan thuis brengen.

UTRECHT - De bezorger stapt uit zijn busje, belt aan, drukt nog eens en stapt dan snel naar de volgende voordeur. Ook daar geen succes, dus waagt hij zijn geluk nog een adres verder. Degene die w?l opendoet, wordt opgezadeld met een paar dozen voor de buren. Of de bezorgdienst neemt het pakketje weer mee en probeert het later nog eens.

Makkelijker

Wie dit ziet, denkt al snel: dat moet gemakkelijker, veiliger en goedkoper kunnen. Eind vorige eeuw schoot het ene na het andere bedrijf uit de grond dat d? oplossing had: vari?rend van afhaalkluisjes bij de ingang van kantoorgebouwen tot afhaalbalies in tankstations. Het mislukte allemaal, maar nu is afhalen terug.

V&D-klanten kunnen hun bestelling ophalen in het warenhuis. Pakjesreus UPS kocht ophaalnetwerk Kiala, dat in Nederland honderden tabakszaken inhuurt. Amazon experimenteert met kluisjes en Albert Heijn begint op proef een 'drive through' voor boodschappen.

Afhaallhausse

Hoofdschuddend ziet logistiek expert Walther Ploos van Amstel (Vrije Universiteit Amsterdam) de nieuwe afhaalhausse aan. "Webwinkeliers denken ten onrechte dat afhalen goedkoper is. Een pakket aan huis bezorgen kost tussen 2,50 en 5 euro, bij een bemand ophaalpunt ligt dat rond 15 euro."

Ophalen druist ook tegen de logica in, vindt Ploos van Amstel. "De klant winkelt op internet vanwege het gemak. Gemak betekent niet dat je aan het einde van de dag met een paar honderd anderen ergens het pakketje moet ophalen." Onbemande kluizen, waar de klant met een code zijn spullen ophaalt, zijn minder goedkoop dan ze lijken. DHL heeft 2.500 onbemande ophaalpunten in Duitsland. "E?n kluisje kost een euro per dag. Maar mensen laten de bestelling meerdere dagen liggen."

Zo'n treurige kluizenwand - 'alsof je in het zwembad bent' - is gedoemd te mislukken, denkt ook Cor Molenaar, webshopprofessor (Erasmus Universiteit Rotterdam) en adviseur voor winkeldirecties. "Een afhaalpunt werkt alleen als het een sfeervolle 'winkel' is."

Kopen is emotie en dat blijft een probleem op internet. Dat leidt Molenaar af uit het hoge percentage bestellingen dat nooit wordt opgehaald bij Hema en H&M. "'s Avonds op de bank, met een glaasje wijn in de hand, bestellen mensen iets. Maar de dag erna gaan ze zich afvragen of ze het echt wel nodig hebben."