ADHD vermindert door speciaal dieet

maandag 27 november 2006 | 09:29 | Laatst bijgewerkt op: maandag 27 november 2006 | 10:16

Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

EINDHOVEN - Kinderen met Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) worden een stuk rustiger na het volgen van een speciaal dieet. Dat blijkt maandag uit een nog niet gepubliceerd onderzoek van het ADHD Research Centrum in Eindhoven. Volgens de onderzoekers verminderden de klachten bij 93 procent van de onderzochte kinderen met meer dan 50 procent. Bij driekwart was dit zelfs 75 procent.

Het is niet het eerste onderzoek waaruit blijkt dat de kinderen gebaat zijn bij het weglaten van bepaalde voedingsstoffen, maar volgens het centrum is het bewijs dit keer nog overtuigender. ,,Wij hebben als eerste onderzoeksinstituut ook een controlegroep gebruikt die niet werd behandeld'', vertelt Lidy Pelsser, onderzoeker bij het ADHD Research Centrum.

De nieuwste cijfers zijn gebaseerd op de resultaten van in totaal 28 kinderen tussen de drie en acht jaar oud. Vijftien deelnemers volgden in de eerste zes maanden van dit jaar een dieet, dertien aten gewoon. Bij de laatste groep veranderde er niets in het gedrag, terwijl de eerste na het volgen van het voedselprogramma een stuk rustiger werd. Deze bevindingen zijn voor Pelsser niet nieuw. De afgelopen tien jaar gaf ze voedingsadviezen aan ongeveer vijfhonderd kinderen met ADHD. ,,Bij 60 procent van deze deelnemers verminderden de symptomen.''

De onderzoekster kan niet aangeven om welke voedingsstoffen het gaat, omdat deze per kind verschillen. Bovendien gaat het vaak om een combinatie van vier tot zes stoffen. Wel is duidelijk dat chocola, kleurstoffen en suiker veel minder effect hebben op het gedrag van kinderen met ADHD dan vaak wordt verondersteld.

Specials