Johan Noltes
Volledig scherm
Johan Noltes

150 jaar Spoor in Best gevierd met activiteiten voor jong en oud

BEST – In de afgelopen twee eeuwen is er veel veranderd in Best. Nadat in 1860 een wet werd aangenomen voor de aanleg van een spoorverbinding van Vlissingen , Breda, Tilburg, Boxtel, Best, Eindhoven, Helmond naar Venlo kwam dwars door Best ( het dorp werd in twee stukken verdeeld ) een spoorlijn te liggen.

Op 1 juli 1866 was de spoorlijn klaar en vertrok de eerste trein vanuit Best. Een feestelijke gebeurtenis die nu, 150 jaar later, in het weekend van 7 tot en met 10 juli gevierd wordt met activiteiten voor jong en oud.

Al snel nadat het enkel spoor tussen Boxtel en Eindhoven in 1866 in gebruik was genomen, bleek er behoefte aan een tweede spoorlijn omdat zowel vanuit Tilburg als `s Hertogenbosch de spoorlijnen in Boxtel bij elkaar kwamen en vandaar één spoor naar Eindhoven liep. Jammer was wel dat het meer dan honderd jaar oude stationsgebouw in 1975 ten prooi viel aan de slopershamer.

"In september 2002 heeft Best al een feestje gevierd vanwege een spoorverdubbeling en, heel uniek, een spoortunnel. Daardoor kan er meer vervoerd worden door Best en hoeven de Bestenaren niet meer elke minuut voor gesloten spoorwegbomen (o.a. in de Hoofdstraat en W. de Zwijgerweg) te staan wachten tot treinen voorbij razen", zegt voorzitter van 150 jaar Spoor in Best, Johan Noltes.

Zie voor het hele verhaal het ED van donderdag of de digitale krant.

Het tweede station dat in de plaats kwam van het karakteristieke stationsgebouw, maar vrij kort daarna plaats moest maken voor de spoortunnel.
Volledig scherm
Het tweede station dat in de plaats kwam van het karakteristieke stationsgebouw, maar vrij kort daarna plaats moest maken voor de spoortunnel.
De spoorwegovergang bij de Willem de Zwijgerweg die zorgde voor lange wachttijden en waar nu het ondergronds spoor is.
Volledig scherm
De spoorwegovergang bij de Willem de Zwijgerweg die zorgde voor lange wachttijden en waar nu het ondergronds spoor is.

Best e.o.