Volledig scherm
Wethouder Liesbeth Sjouw. © D66

Nieuw marketingplan voor toerisme in De Kempen

HOOGELOON - Om de Kempen als toeristische streek een impuls te geven moet de waardering van de bezoekers die er al komen stijgen. Een sterke regiomarketing moet de rest doen om meer internationale en nationale gasten te trekken.

Moeten de Kempen zich richten op senioren die fietstochten maken of juist op de jonge ouders die op zoek zijn naar een weekje ontspanning met hun gezin? Als de Kempen in de Top 10 van streekmerken willen komen dan is kiezen voor een doelgroep noodzakelijk, zo geeft adviseur toerisme Laura Conradi aan.

Samen met collega Simone van der Heiden ontwikkelde zij voor de vijf Kempengemeenten een uitvoeringsplan om de Kempen als toeristische regio beter op de kaart te zetten en de opbrengsten –banen, bestedingen- uit het toerisme te vergroten. Conradi pleit ervoor focus te leggen op de groep die de regio het meeste bezoekt: de jonge gezinnen. Juist zij zouden een sterke ambassadeur kunnen worden voor het gebied. ,,Richt je als Kempen vooral op het verbeteren van de service, informatievoorziening en beleving voor deze doelgroep. Dan gaat hun waardering omhoog, waardoor de kans groter is dat zij de Kempen thuis als vakantieregio gaan promoten.”

Sleutelrol
Maar jonge families worden toch al op hun wenken bediend met grote toeristentrekkers als de Kempervennen in Bergeijk en camping Ter Spegelt in Eersel? Juist deze ondernemers kunnen een sleutelrol vervullen bij de promotie van hun eigen streek, door de verbinding met collega-ondernemers aan te gaan, aldus Liesbeth Sjouw, wethouder Vrijetijdseconomie in Eersel. ,,Je moet als ondernemer niet alleen voor je eigen toko werken, maar voor de hele regio. Juist de grote vakantieparken kunnen veel betekenen voor de lokale bakker of horeca.”

Quote

De Kempen moeten juist focussen op de unieke eigenschappen van het gebied

Laura Conradi, adviseur toerisme

Ook in de marketing moeten keuzes gemaakt worden. Rust, groen en gastvrijheid lijken op het eerste gezicht de meest logische pluspunten van de Kempen om in de regiomarketing op in te spelen. Maar als de Kempengemeenten hun ambities willen waarmaken -dan moeten zij deze waarden juist links laten liggen, volgens Conradi. ,,Maar liefst 46% van de Nederlandse gemeenten onderscheidt zich al door hun groene landschap. Dus daar valt geen eer meer te behalen. De Kempen moeten juist durven te focussen op de unieke eigenschappen van het gebied, zoals de ligging nabij de grens en in de Brainportregio.”

Duitsers en Belgen
Wie de Kempen al in groten getalen weten te vinden zijn de Duitsers en de Belgen. Ondernemers moeten hun service beter toespitsen op deze toeristen, bijvoorbeeld door kritisch te kijken naar hun menukaarten, volgens Van der Heiden en Conradi. ,,Komen er veel Belgen in je restaurant, dan liever coquilles dan boterhammen tijdens de lunch.” Om de naamsbekendheid van de Kempen te vergroten in het buitenland worden meertalige brochures en websites ontwikkeld.

Daarnaast is het de bedoeling dat er vanuit de gemeenten een onafhankelijk kwartiermaker aangesteld wordt die samen met betrokkenen in de toerismesector projecten gaat opzetten om de Kempen te promoten. Het uitvoeringsprogramma wordt in mei in de Kempencommissie besproken.

Kempen