Sadettin 'Trouble Man' Kirmiziyüz in 'De vader, de zoon en het heilige feest'
Volledig scherm
Sadettin 'Trouble Man' Kirmiziyüz in 'De vader, de zoon en het heilige feest' © Sanne Peper

Theatrale roadmovie over de hadj in Speelhuis Helmond

Samen met zijn vader maakte de Turks-Nederlandse theatermaker Sadettin 'Trouble Man' Kirmiziyüz (1982) de hadj naar Mekka. Hij maakte er de bejubelde documentaire-achtige voorstelling 'De vader, de zoon en het heilige feest' over, dinsdag 17 januari in Speelhuis Helmond.

Het stuk, met eigen film en foto’s, was eerder al - beperkt - te zien in de theaters, maar wordt nu, licht bewerkt, opnieuw gebracht. ,,Een menselijk verhaal over een vader en een zoon in een tijd waarin politiek en religie steeds meer door elkaar lopen”, aldus Kirmiziyüz. die zelf agnost is.

De hadj betekende voor hem onder meer vier weken lang geen haren of nagels knippen, niet scheren, geen wonden openkrabben, geen levende wezens doden, niet vloeken of schelden, geen seks. Niet dénken aan seks. Wat was het moeilijkst? Kirmiziyüz: ,,De gedragscodes. Een oefening in geduld. Probeer je niet op te winden, geen ruzie te maken, niet zeuren. Best lastig als je in de verzengende hitte en in een enorme drukte staat te wachten op een bus terwijl er wordt voorgedrongen.”

Lees het interview met Sadettin Kirmiziyüz donderdag in de cultuurbijlage van het ED of in de digitale krant.