Volledig scherm
© stock.xchng

Violist Ray Chen schudt op, herziet en herschikt in Muziekgebouw Eindhoven

EINDHOVEN - Peter van Straaten maakte ooit een tekening waarop de ene medewerker van een concertzaal aan de andere vraagt of ze in de zaal ‘al klaar zijn met hoesten’. Ik weet niet of het een typisch Nederlandse gewoonte is, maar donderdagavond in het Muziekgebouw barstte er na het eerste deel van het vioolconcert van Brahms collectieve hoestbui van jewelste los, hinderlijk en gênant.

Zelfs in tijden van griep vraag ik me af of dat nou echt niet een graadje minder kan. Het gebulder gaf vioolsolist Ray Chen de gelegenheid een bosje losgeraakte haren van zijn strijkstok te plukken, Brahms eiste zijn tol. Chen kwam, zag en overwon. Wat een klank kun je halen uit een instrument ter grootte van een flinke sigarendoos! Chens spel is een briljante mix van passie en subtiliteit, van kracht en zachtzinnigheid.

Waar andere uitstekende solisten erg hun best doen, deed Chen er zonder uitsloverig over te komen een flinke schep bovenop. Zijn kundigheid, zijn uitdrukkingskracht, zijn articulatie en frasering deden Brahms als een bom binnenkomen. Hij gooide de boel overhoop, schudde op, herzag en herschikte, hij liet een nieuwe Brahms herrijzen. In zijn overtuigendheid sleepte hij het orkest moeiteloos mee, Chen was in charge en niemand anders. Zijn toegift, Capriccio nr.21 van Paganini, was een juweeltje van melancholieke en virtuoze dubbelgrepen. In de begeleiding maar vooral in de eerste symfonie bleek de hoge kwaliteit van het London Philharmonic Orchestra. Meest kenmerkend was de beheerste dynamiek die zich uitte in een ronde, gave, evenwichtige en kleurrijke klank bij zowel strijkers als blazers. Ook de wendbaarheid viel op; een vingerwijzing van dirigent Manfred Honeck was genoeg om van pianissimo naar fortissimo, van magistraal naar terughoudend te gaan.

London Philharmonic Orchestra o.l.v. Manfred Honeck met violist Ray Chen in het vioolconcert en de 1e symfonie van Brahms. Gehoord in Muziekgebouw Eindhoven op donderdag 12 januari.