Volledig scherm
DAF YA 328, als 'Dikke DAF' decennialang het gezicht van het Nederlandse leger. © DAF Museum

DAF uit de gratie bij Defensie: minister Hennis kiest voor Scania

EINDHOVEN - DAF en Defensie. Ze waren decennialang synoniem. Maar DAF-onderdeel Special Products dat de productie van defensievoertuigen zoals het pantservoertuig Fennek verzorgde, is niet meer. En nu is DAF ook nog zijn positie als leverancier van vrachtauto's voor het leger aan het verliezen.

Minister Hennis van Defensie heeft bekendgemaakt voor de vervanging van ongeveer 2000 middelzware en zware operationele voertuigen een contract te gaan sluiten met concurrent Scania. De Zweedse vrachtwagenbouwer gaat ze bouwen in zijn fabriek in Zwolle. Scania krijgt de opdracht na een Europese aanbestedingsprocedure.

Historisch
Van grote invloed op de werkgelegenheid bij DAF zullen 2000 trucks op een jaartotaal van meer dan 50.000 niet zijn, maar het mislopen van de order is zeker van betekenis. De vervanging van DAF's door Scania-legertrucks mag historisch worden genoemd gezien de lange traditie van het Eindhovense concern als leverancier voor het Nederlandse leger. In 1936, in de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog, ontwierp DAF een systeem om een gewone vrachtauto om te bouwen tot 6-wielig terreinvoertuig. DAF vestigde zijn reputatie in de defensiemarkt in 1951, toen het in het kader van het Marshallplan een enorme order van de Nederlandse overheid kreeg voor duizenden nieuwe legervoertuigen. De YA 328, de 'Dikke DAF' genoemd omwille van zijn postuur en motorgeluid, bleef nog decennialang het gezicht van de nationale krijgsmacht.

Volledig scherm
DAF ontwikkelde in 1936 zijn eerste legervoertuig, de Trado, genoemd naar legerofficier Van der Trappen en Van Doorne. © DAF Museum

En nu wordt dat Scania. DAF blijft 'teleurgesteld' achter. "We zijn er namelijk van overtuigd dat we het Nederlandse leger het best denkbare voertuig en de beste services hebben aangeboden. Echter, zoals in alle Europese aanbestedingen, gaat het vooral ook om de prijs", laat het Eindhovense concern weten.

In het overzeese gebied moest DAF eerder al een tegenvaller slikken. Zijn trucks voor het Korps Mariniers op Curaçao werden onlangs door de Italiaanse concurrent Iveco vervangen. Daarbij ging het om 33 vrachtwagens.

Volledig scherm
De YA 318, een artillerievoertuig dat DAF in 1951 ontwikkelde. © DAF Museun
Volledig scherm
De DAF YA 216. © DAF Museum
Volledig scherm
Het voormalige DAF Special Products bouwde als SP Aerospace in Geldrop het pantservoertuig Fennek. © Jurriaan Balke
Volledig scherm
Op menige Veteranendag komen DAF's oude legervoertuigen voorbij. © thymen stolk

Regionale Economie