Volledig scherm
© René Manders

FNV: Flixbus lapt rijtijdenwet aan zijn laars

EINDHOVEN - Busmaatschappijen die voor Flixbus internationale ritten verzorgen op buitenlandse bestemmingen, houden zich niet altijd aan de rijtijdenwet en bepalingen in de cao. Dat zegt vakbond FNV. 

Volgens de vakbond worden chauffeurs onder druk gezet om langer door te rijden en zelfs de tachograaf tijdelijk uit te schakelen als de bestemming niet op tijd gehaald wordt. Chauffeurs zouden niet of te kort kunnen pauzeren, omdat zij na hun tussenstop werkzaamheden, zoals het schoonmaken van de bus of het verkopen van drankjes, op zich moeten nemen.

Brief
De bond heeft hierover een brief op poten geschreven aan het Duitse vervoersbedrijf, dat met lokale busmaatschappijen werkt. "Niet alle vervoersbedrijven maken zich hieraan schuldig", zegt woordvoerster Mariëtte van Dijk. "We hebben daarom in eerste instantie Flixbus zelf aangeschreven; de opdrachtgever."

Dienstregeling
Flixbus zegt in een reactie de aantijgingen 'heel serieus' te nemen. Het bedrijf benadrukt dat zij de busmaatschappijen "geen aanwijzingen geeft om de wettelijke rij- en rusttijden niet aan te houden. Bovendien zijn onze dienstregelingen vanzelfsprekend volgens de geldige wetten gepland. We zijn momenteel ermee bezig om de door de FNV genoemde punten samen met onze partners en chauffeurs nauwlettend te onderzoeken. We staan open voor gesprekken met de FNV."