Volledig scherm
© Menno Boon

'Nederlandse overheid was laks in zaak giftreinen'

EINDHOVEN - Dat op het Brabantse spoor veel meer treinen met gevaarlijke stoffen rijden dan is afgesproken, mag de Nederlandse overheid zichzelf aanrekenen. 

Dat is de boodschap van Jelle Rebbers van DB Cargo, Europa's grootste goederenvervoerder op het spoor. "In essentie is sprake van een afstemmingsprobleem tussen de Nederlandse en de Duitse overheid", aldus de Eindhovenaar. Volgens Rebbers vragen de goederenvervoerders altijd netjes de Betuweroute aan als ze spullen vanuit Rotterdam of Vlissingen naar Duitsland moeten brengen. "Omdat dat het enige tracé is waarop onbeperkt gevaarlijke stoffen mogen worden vervoerd.

Maar geregeld komt het DB Netze, het Duitse ProRail, beter uit dat transporten via de Brabantroute gaan en zij bepalen het uiteindelijk. Blijkbaar heeft men hiervoor in Nederland onvoldoende oog gehad."

Lees zaterdag meer in de papieren krant of de e-paper.