Volledig scherm
© Thinkstock

Zorgvrager komt bij gemeente terecht in bureaucratisch mijnenveld

EINDHOVEN/HELMOND - Mensen die voor zorgaanvragen moeten aankloppen bij hun gemeente, verzanden vaak in een bureaucratisch mijnenveld. Dat zeggen belangenorganisaties van ouderen en gehandicapten in Zuidoost-Brabant.

Aanleiding is het landelijk onderzoek van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF). Daaruit blijkt dat veel gemeenten een dikke onvoldoende scoren bij de aanvraag voor zorgondersteuning of hulpmiddelen.

Gebrek aan deskundigheid

Het gebrek aan deskundigheid bij gemeenten op gebied van zorg 'lijkt een structureel probleem te zijn'. Dat zegt Theo Magermans, voorzitter van het Platform Verstandelijk Gehandicapten. Bij deze koepel zijn 23 organisaties van ouders en cliënten uit Zuidoost-Brabant aangesloten.

Te weinig kennis

Zorgaanvragen worden vaak behandeld door ambtenaren 'met te weinig kennis van zaken', stelt Magermans. Zij kijken volgens hem vooral naar de kosten van hulpaanvragen en minder naar de behoefte van de cliënt. Het Platform heeft begin dit jaar alle gemeenten in Zuidoost-Brabant een brief gestuurd met de vraag hoe het staat met cliëntgerichte ondersteuning. "Ik kreeg maar van vier gemeenten een reactie terug en bij een gemeente een persoonlijk gesprek. Dat is mager."

Magermans noemt de overheveling van zorgtaken van het Rijk en de provincies naar gemeenten 'een geforceerd proces'. "De gemeenten puffen en steunen, ze zijn overspannen druk. Maar daar hebben wij vier jaar geleden al voor gewaarschuwd."