article
1.6258659
Groeidoelen van bottelaar Refresco worden niet gehaald, onder meer door de slechte zomer.
Bottelarij Refresco in Maarheeze groeit minder
Groeidoelen van bottelaar Refresco worden niet gehaald, onder meer door de slechte zomer.
http://www.ed.nl/economie/bottelarij-refresco-in-maarheeze-groeit-minder-1.6258659
2016-08-11T13:54:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.2036125.1350486128!image/image-2036125.JPG
Cranendonck,Economie,Refresco,hermes
Economie
Home / Economie / Bottelarij Refresco in Maarheeze groeit minder

Bottelarij Refresco in Maarheeze groeit minder

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Productie bij Refresco Maarheeze. Archieffoto
    Groeidoelen van bottelaar Refresco worden niet gehaald, onder meer door de slechte zomer.

    Maarheeze

    Frisdrankenconcern Refresco had een goed tweede kwartaal, maar toch klaagt topman Hans Roelofs over het weer. Hij wijt het deels aan de ongunstige Europese zomer dat groeidoelen voor het hele jaar niet gehaald worden. Met minder warm zomerweer worden er minder sapjes, frisdranken en water gedronken die bij het bedrijf, onder meer in Maarheeze, in flessen, blikjes en pakken worden gedaan.

    In de tien landen waarin Refresco actief is, werd 1,7 miljard liter aan dranken gebotteld, zo'n 30 miljoen liter meer dan in het tweede kwartaal van 2015. In omzet was dat 559 miljoen euro, tegen 548 miljoen een jaar eerder. De nettowinst herstelde zich goed naar 29 miljoen euro van 5 miljoen een jaar eerder.

    De stijging van het gebottelde volume was volgens Roelofs deels te danken aan de overname van het frisdrankbedrijf DIS in Sittard. Maar verder zorgden de bottelklussen voor privémerken ervoor dat de trend naar beneden is. "Hoewel we ook wel enkele privémerken hebben gewonnen, verliezen we er ook. Dat komt door ons eerder ingezette beleid om contracten met klanten voor het bottelen van grote volumes vooral water, zonder dat daar veel winst op is, te beëindigen. Gezien het weer zoals we dat nu in het derde kwartaal ervaren, verwacht ik de voor het volle jaar gestelde volumedoelen niet te halen", aldus Roelofs.

    Het bedrijf is in volume groter in Duitsland, 367 miljoen liter, dan in de Benelux, 334 miljoen. De omzet is in de Benelux hoger, met 134 miljoen euro tegen 112 miljoen euro in Duitsland. Verder zijn Frankrijk, Italië en Groot-Brittannië grote landen voor het bedrijf. Refresco, dat zijn hoofdkantoor in Rotterdam heeft, start ook een vestiging in de VS. Daarvoor werd in juli de overname van Whitlock Packaging bekend gemaakt. Roelofs: "Het is onze eerste stap buiten Europa en de start van een tweede groeiplatform met grote mogelijkheden."