article
1.6086808
EINDHOVEN - Bedrijven in de virtual en augmented reality richten zich te weinig op het ontwikkelen van softwareplatforms. Daardoor missen ze internationale groeikansen, concludeert de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij in een onderzoeksrapport. De BOM wil de AR- en VR-sector gaan ondersteunen.
Brabantse Ontwikkelings Maatschappij wil virtual reality versnellen
EINDHOVEN - Bedrijven in de virtual en augmented reality richten zich te weinig op het ontwikkelen van softwareplatforms. Daardoor missen ze internationale groeikansen, concludeert de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij in een onderzoeksrapport. De BOM wil de AR- en VR-sector gaan ondersteunen.
http://www.ed.nl/economie/brabantse-ontwikkelings-maatschappij-wil-virtual-reality-versnellen-1.6086808
2016-06-07T11:20:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6086809.1465297968!image/image-6086809.jpg
Eindhoven,Ondernemen,Innovatie,hermes
Economie
Home / Economie / Brabantse Ontwikkelings Maatschappij wil virtual reality versnellen

Brabantse Ontwikkelings Maatschappij wil virtual reality versnellen

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Om investeerders te overtuigen van de mogelijkheden van hun VR-handschoen, liet het Eindhovense bedrijf Manus speciale software (een spelletje) ontwikkelen.
    EINDHOVEN - Bedrijven in de virtual en augmented reality richten zich te weinig op het ontwikkelen van softwareplatforms. Daardoor missen ze internationale groeikansen, concludeert de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij in een onderzoeksrapport. De BOM wil de AR- en VR-sector gaan ondersteunen.

    "Je kunt als Google of Apple wel een speciale virtual-realitybril in de markt zetten, maar mensen willen er ook iets mee kunnen doen. En daar heb je softwareplatforms voor nodig", legt Coen Sanderink uit. Hij is projectmanager bij de BOM. Uit zijn onderzoek blijkt dat juist die ontwikkeling van softwareplatforms achterblijft bij de Brabantse VR- en AR-bedrijfjes wil hij die markt hier gaan versnellen. "Met voorlichting, het juiste netwerk en financiering. Zodat we internationaal de aansluiting niet missen."

    Bij virtual reality kunnen gebruikers met een VR-bril in een gesimuleerde 3D-omgeving stappen. Het toevoegen van informatie aan de werkelijke wereld wordt augmented reality genoemd. De gebruiker ziet de extra informatie via een slimme telefoon of speciale bril.

    Hoewel precieze cijfers ontbreken over het aantal bedrijven dat wereldwijd werkt aan AR en VR en de omzet die ze daarmee genereren, is de verwachting dat de wereldwijde markt voor VR/AR- hardware tot 2020 zal vertienvoudigen; de softwaremarkt in die periode zal met 2000 procent toenemen. Dat biedt enorme kansen voor Brabant, dat relatief veel bedrijfjes telt op gebied van AR- en VR. Maar dan moeten die zich niet meer alleen richten op regionale bedrijfsopdrachten en de ontwikkeling van hardware, concludeert de BOM in het onderzoek.