article
1.6619203
EINDHOVEN - Tijdens een beurs in München demonstreren DAF Trucks en chipfabrikant NXP deze week hun nieuwste technologie voor 'treintje rijden'. De reactiesnelheid van de automatische truck wordt dertig keer sneller dan die van de mens.
DAF truck remt zelf 30 x sneller dan de mens
EINDHOVEN - Tijdens een beurs in München demonstreren DAF Trucks en chipfabrikant NXP deze week hun nieuwste technologie voor 'treintje rijden'. De reactiesnelheid van de automatische truck wordt dertig keer sneller dan die van de mens.
http://www.ed.nl/economie/daf/daf-truck-remt-zelf-30-x-sneller-dan-de-mens-1.6619203
2016-11-07T17:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6619204.1478534454!image/image-6619204.JPG
Eindhoven,Economie,DAF,NXP,hermes
DAF
Home / Economie / DAF / DAF truck remt zelf 30 x sneller dan de mens

DAF truck remt zelf 30 x sneller dan de mens

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Vrijdag werd met de DAF trucks al proefgereden in de straten van München.
    EINDHOVEN - Tijdens een beurs in München demonstreren DAF Trucks en chipfabrikant NXP deze week hun nieuwste technologie voor 'treintje rijden'. De reactiesnelheid van de automatische truck wordt dertig keer sneller dan die van de mens. 

    De Duitse stad München is voor DAF Trucks het hol van de leeuw, met de concurrenten MAN en Mercedes binnen zijn grenzen. DAF en NXP hebben die stad gekozen om hun zelfrijdende technologie te tonen. Woensdag en donderdag rijden er twee trucks om platooning te demonstreren. Bij platooning rijden twee of meer trucks als een treintje achter elkaar. Alleen de eerste truck wordt door een mens bestuurd, in de trucks daarachter zit de chauffeur er alleen nog omdat het juridisch moet.

    Tijdens de Electronica Show, deze week in München, onthullen DAF en NXP, die de elektronica levert, dat de trucks 30 keer sneller reageren dan mensen. Bij eerdere proeven met platooning moest een truck een halve seconde achter zijn voorganger rijden. Dat is bij 80 kilometer per uur elf meter. Met de nieuwste systemen hebben de volgende trucks genoeg aan een achterstand van 0,3 seconde. Bij 80 kilometer per uur rijden de trucks dan zeven meter achter elkaar.

    Lees het hele artikel over DAF en NXP in München in het ED van dinsdag of in de digitale krant.