article
1.6464966
EINDHOVEN - Driessen Toyota had donderdag de primeur: Eindhovenaar Jos van Stratum is Nederlands eerste particulier én ondernemer die gaat rijden in een brandstofcelauto op waterstof.
Eerste particulier die rijdt op waterstof brandstofcelauto komt uit Eindhoven
EINDHOVEN - Driessen Toyota had donderdag de primeur: Eindhovenaar Jos van Stratum is Nederlands eerste particulier én ondernemer die gaat rijden in een brandstofcelauto op waterstof.
http://www.ed.nl/economie/eerste-particulier-die-rijdt-op-waterstof-brandstofcelauto-komt-uit-eindhoven-1.6464966
2016-09-30T04:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6465000.1475160823!image/image-6465000.jpg
Eindhoven,Economie,Auto,Mobiliteit,hermes
Economie
Home / Economie / Eerste particulier die rijdt op waterstof brandstofcelauto komt uit Eindhoven

Eerste particulier die rijdt op waterstof brandstofcelauto komt uit Eindhoven

Foto's
2
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De Totota Mirai
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Onder de motorkap van de Totota Mirai
    EINDHOVEN - Driessen Toyota had donderdag de primeur: Eindhovenaar Jos van Stratum is Nederlands eerste particulier én ondernemer die gaat rijden in een brandstofcelauto op waterstof. 

    Eindhovenaar Jos van Stratum, directeur van logistiek bedrijf Ebby Roads, beschikt sinds donderdag pas over de 4e Totota Mirai (Japans voor toekomst) in Nederland die is voorzien van een geldig kenteken. Toyota Nederland en het ministerie van Verkeer en Waterstaat (twee bolides) zijn hem voorgegaan.

    Voorbeeld stellen
    Het departement is met de Mirai gaan rijden om een voorbeeld te stellen tijdens het voorzitterschap van de Europese Unie. Ondernemer Van Stratum wil ook een 'statement' maken, zegt hij. "Dit is de toekomst, maar er moet wel wat gebeuren. Iemand moet deze stap zetten. De techniek die hierachter schuilgaat, stimuleert mij."

    Toyota Nederland ziet de voormalige Eindhovense slager als 'een ambassadeur die samen met ons waterstofrijden populair wil maken', stelt importeur Jeroen van Nistelrooij.

    Waterstoftankstations
    Doordat er slechts 2 waterstoftankstations in Nederland zijn, een op de Automotive Campus in Helmond, worden er het komend jaar minder dan 10 Mirai's in Nederland verkocht. Manager Godry Wijffelaars van Driessen Toyota: "Aan het eigenaarschap zijn eisen verbonden. Zo moet een tankstation binnen dertig kilometer liggen, en moet de eigenaar echt geloven in deze technologie." In 2020 moet er landelijke dekking zijn met 20 waterstoftankstations.

    De Mirai kan met een volle tank, 5 kilo waterstof (kosten: ongeveer 60 euro), zo'n 500 kilometer rijden.

    Door de reactie tussen water- en zuurstof in de brandstofcel wordt elektriciteit opgewekt waarop wordt gereden. Daardoor geen uitstoot van schadelijke gassen of milieuvervuilende stoffen. Er komt slechts waterdamp uit de uitlaat.

    De Mirai kost bijna 80.000 euro. Toyota gaat ervan uit dat de prijs daalt zodra de techniek meer gemeengoed wordt.

    Lees vrijdag meer in het ED, of via de digitale krant.