article
1.6793988
EINDHOVEN - Philips gaat de bestellingen niet leveren aan de klanten die door een tikfout in het ICT-systeem met gigantische kortingen producten konden kopen.
Philips beroept zich op Otto-arrest en gaat bestellingen niet leveren
EINDHOVEN - Philips gaat de bestellingen niet leveren aan de klanten die door een tikfout in het ICT-systeem met gigantische kortingen producten konden kopen.
http://www.ed.nl/economie/philips-beroept-zich-op-otto-arrest-en-gaat-bestellingen-niet-leveren-1.6793988
2016-12-29T16:30:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.5400981.1446547678!image/image-5400981.jpg
Eindhoven,Economie,Philips
Economie
Home / Economie / Philips beroept zich op Otto-arrest en gaat bestellingen niet leveren

Philips beroept zich op Otto-arrest en gaat bestellingen niet leveren

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    EINDHOVEN - Philips gaat de bestellingen niet leveren aan de klanten die door een tikfout in het ICT-systeem met gigantische kortingen producten konden kopen.

    Het bedrijf beroept zich op het Otto-arrest om onder de aankopen uit te komen. In dit arrest staat dat wanneer klanten kunnen weten dat iets fout geprijsd is omdat de prijs uitzonderlijk afwijkt van de normale prijs, een bedrijf mag afzien van de verkoop. 

    Coderingsfout
    Woensdag  bleek dat klanten door een coderingsfout bij de webwinkel van Philips op iedere productaankoop 75 euro korting kregen in plaats van 7,50 euro. Toen dit op grotere schaal bekend werd, omdat klanten de informatie via de sociale media met vrienden en familie deelden, werden honderden bestellingen gedaan, veelal van meerdere producten tegelijkertijd. Sommige mensen bestelden tientallen koffiezetapparaten. De grootste order zou enkele honderden scheerapparaten betreffen, aldus de woordvoerder van Philips. 

    Omdat de bestellingen niet waren uitgeleverd toen de fout werd ontdekt, is nu door Philips besloten dat deze producten niet worden geleverd. Producten die wel al geleverd zijn, worden niet teruggehaald. Door de beslissing van Philips valt de schade voor het bedrijf mee, volgens de woordvoerder. Maar hoeveel producten wel zijn geleverd en hoe groot de schade precies is, wil het bedrijf niet bekendmaken.

    Otto-arrest
    Het Otto-arrest stamt uit 2008, toen postorderbedrijf Otto per ongeluk lcd-tv's aanbood voor 99 euro. Een groot aantal consumenten kocht die tv's, maar volgens het gerechtshof in Den Bosch maakte het bedrijf aannemelijk dat sprake was van een vergissing en zou dit voor consumenten duidelijk zijn geweest. 'Er was niet bij vermeld dat het een stuntaanbod was.' Omdat in het geval van Philips de toch al grote korting van 75 euro bij elk product in het winkelmandje kon worden toegepast en niet per bestelling, hadden klanten kunnen weten dat het om een fout ging, aldus Philips.