Volledig scherm
Eersel - verkeersdrukte in de Johannes de Kort straat © FotoMeulenhof

Druk verkeer in Rythoviusbuurt Eersel

EERSEL - Door eenrichtingsverkeer in de Nieuwstraat rijden steeds meer auto's door de Rythoviusbuurt.

Gemiddeld ruim 1300 auto's per etmaal zijn er gemeten in de Johannes de Kortstraat in Eersel. Ook de Paulus Gielmansstraat met gemiddeld ruim 1500 auto's per etmaal doet flink mee. De nauwere Bospoort verwerkt zelfs meer dan 2600 voertuigen per dag. ,,Deze metingen zijn op doordeweekse dagen gedaan. Op zaterdagen is het nog veel drukker", zegt Richard Coppoolse, secretaris van Stichting Belangengroepering Rythoviusbuurt.

Plus en Lidl
De oorzaak van deze drukte ligt voor een groot deel bij het eenrichtingsverkeer in de Nieuwstraat. Voertuigen die vanaf de parkeerplaats bij de Plus komen en de voertuigen komend vanaf de parkeerplaats bij de Lidl kunnen richting Markt en Duizelseweg het centrum verlaten. Zoals uit de cijfers blijkt, kiezen veel voertuigen echter de binnendoorroute door de woonwijk, onder andere via de Johan de Kortstraat die parallel aan de Nieuwstraat loopt.

Aanvankelijk was de verwachting dat de aanleg van de rotonde met daarbij de herinrichting van de Molenweg (voormalige provinciale weg) voor verlichting zou gaan zorgen, maar dat bleek niet het geval. In de Rythoviusbuurt zelf zijn wel enkele verbeterpunten doorgevoerd. Zo is de Johannes de Kortstraat heringericht en is er in de Paulus Gielmansstraat een wegversmalling aangebracht. Ook geldt er sinds medio 2016 een vrachtwagenverbod voor niet-bestemmingsverkeer. ,,De randverschijnselen zijn aangepakt, maar het echte probleem is niet opgelost", meent Dion van Bavel, voorzitter van de Belangengroepering.

Oplossing
,,De beste oplossing zou zijn om het eenrichtingsverkeer in de Nieuwstraat af te schaffen", zegt Coppoolse. Het overleg met de gemeente Eersel wordt door de beide heren als heel positief ervaren, maar toch is de buurt teleurgesteld. ,,We hebben het idee dat het bij de gemeente stilligt. Nader overleg met gemeente en winkeliers zou mogelijk kunnen leiden tot het weer op de agenda krijgen van het tweerichtingsverkeer in de Nieuwstraat en daarmee tot een flink deel van de oplossing", besluit Van Bavel.

Kempen