Design Academy Eindhoven trekt beurs in Milaan naar ander domein

Saloni di MobileMILAAN - De beurs in Milaan is er een van meubels. Heel veel meubels. De nieuwste exemplaren staan opgesteld in werkelijk immens grote hallen. Die meubels worden verkocht en gekocht; bij duizenden gelijk. Zo is de Saloni di Mobile in de domstad groot geworden. De grootste van de wereld.

Parallel aan dat jaarlijkse spektakel - dat nu voor de 56e keer wordt gehouden - zijn in de loop der jaren steeds anders presentaties ontstaan. Niet op het beursterrein, maar meer in het centrum van de stad. Nederlandse designers trokken naar wijken als Tortana en Lambrate en wisten zo Dutch Design nog aantrekkelijker te maken dan het al was. De honderdduizenden bezoekers wisten en weten nog altijd dat eigenwijze Nederlandse design wel op waarde te schatten; er is een grens aan hoeveel stoelen en badkamers je leuk kunt vinden... 

Dit jaar zijn de Nederlanders ook neergestreken in een prachtige locatie achter het centraal station en zo is de 'Salone' nog meer 'Beurs' geworden en wordt er nog meer design-met-een-twist of conceptueel design te zien; gebieden waar de Nederlanders in uitblinken.

Tv-studio
Dit jaar gaat het nog een stapje verder want de Design Academy Eindhoven, al sinds jaar en dag present in Milaan, laat helemaal niets zien dat ook maar lijkt op meubels. Onder leiding van Jan Boelen, hoofd van de masters social design van de DAE, is een verdieping van een huis in hartje centrum omgebouwd tot een heuse tv-studio. Want design gaat al lang niet meer om design alleen, aldus Boelen, maar gaat ook, of misschien wel steeds meer over 'performance'. 

Vorig jaar werd de HBO-opleiding uitgenodigd om in Parijs deel te nemen aan de expositie 'Design & performance' en tijdens de laatste Dutch Design Week was in de school The Arena opgesteld waar studenten en gasten elke dag presentaties en discussies hielden.

Het verhaal gaat verder onder de foto.

Een still uit de video
Volledig scherm
Een still uit de video © Rob Schoonen

Wat in het voormalige palozzo te zien is gaat echter flink wat verder. De (zorgvuldig geselecteerde) studenten brengen elke dag 2 keer een amusementsprogramma dat een combinatie is van een dating-show (maar nu uiteraard met ontwerpers), een 'nieuws-programma' dat veel weg heeft van een satire en een onderdeel 'sport', waarin wordt geacteerd met attributen die er nu juist niet zijn; zoals een quad maken zonder de stoel... Het is alles bij elkaar een 'staged experiment' zoals Boelen het noemt en hij geeft ook aan: "Het designproces is er altijd eentje van trial en error, dit dus ook: welkom in onze wereld."

Performance
Met de presentatie DAE#TVclerici begeeft de opleiding zich zeer bewust op een terrein waar het voorheen amper heeft geacteerd. Dat is dapper en valt te prijzen. Aan de andere kant moet worden vastgestel dat de presentatie in Milaan tamelijk houtje-touwtje oogt. Niet vreemd, want 'performance' is een vak. Misschien moeten daartoe wat docenten op de Eindhovense school worden aangesteld, want dat media - in al haar facetten - een steeds belangrijkere rol speelt in ons leven, staat buiten kijf. En daar heeft ook de DAE-student (dus) een boodschap aan.