Dick Verdult
Volledig scherm
Dick Verdult © Luuk Bouwman

Kleurrijk portret van een Eindhovens 'totaalgenie'

EINDHOVEN - Luuk Bouwman maakte een documentaire over de Eindhovense kunstenaar en muzikant Dick Verdult. De première is donderdag 16 februari op documentairefestival DOCfeed in Eindhoven.

Naast humor en ontregeling is Philips een rode draad in het leven van veelzijdig kunstenaar Dick Verdult (Eindhoven 1954). Vader werkte bij Philips in Eindhoven en werd uitgezonden naar Guatemala en Argentinië, waar de kunstenaar opgroeide. Want ook hier moesten de mensen ‘aan de televisie’, blikt zijn moeder Lientje Somers terug in de documentaire ‘Het is waar maar niet hier’.
Regisseur is Luuk Bouwman (Oss, 1977), die met zijn techno-act Aux Raus eerder samenwerkte met Verdult. De film is gelardeerd met oude beelden, zoals de fraaie technicolorfilms uit de jaren vijftig waarop een blauw VW-busje van Philips te zien is waar vader ‘inheems’ Guatemala mee introk. Een jonge Dick huppelt door het beeld. Zijn moeder: ,,Iedereen aaien natuurlijk over dat blonde kopke."

Omzwervingen
Veel later richt Verdult, na talloze omzwervingen terug in Eindhoven, het multimediale Instituut voor Betaalbare Waanzin (IBW) op, ontstaan ‘mede dankzij Philips’, dat wetenschappers de ruimte gaf op het gebied van licht en geluid, waardoor er ook ‘ontsporingen’ ontstonden zoals het IBW.
Verdult is niet bang om te ontsporen, zegt hij. Integendeel, zijn werk draait erom. Ontregelen, verwarring zaaien, het verzieken van clichés. ,,Zoals Johannes de Doper al zei: alle ontwikkelingen ontstaan in de periferie.”
Bij Verdult is niets mainstream. Zo zien we de kunstenaar een keramische sculptuur de oven in schuiven, die bij nadere beschouwing blijkt opgebouwd rond rotzooi en opgefleurd met een Hitler-snor. In zijn atelier in Spanje maakt hij een soort voodoo-beeld van Thatcher - door iedereen gehaat in Latijns-Amerika - dat pas af is nadat hij er karbonades op gebraden heeft.
Bouwman laat kunstenaars, muzikanten, curators (o.a. Van Abbe) en Verdults partner, kunstenares Maria van Heeswijk zijn werk duiden en toont hoe de Eindhovenaar in Latijns-Amerika ook nog per ongeluk cumbiamuzikant (Dick el Demasiado) werd, nadat een tv-station hem vroeg op te treden. ,,Ze dachten dat ik een muziekgroep had. Toen hebben we maar snel een liedje geschreven.”

Cultheld
De filmmaker volgt de kunstenaar van expo naar optreden, van Peru tot Duitsland, waar Verdults hilarische ‘monument voor de Duitse bierdrinker’ wordt onthuld. Van Colombia tot zijn atelier in Bergeijk, van zijn thuis in Spanje - waar zijn zoon Rocco (nu stadskunstenaar van Helmond) nog even door het beeld schuift - tot de Argentijnse ‘Studio Sport’-studio waar de Eindhovenaar de tune voor opnam.
De aimabele Verdult is een man van de wereld, spreekt zijn talen, maar blijft ondertussen ook gewoon sappig Eindhovens praten. Een illustere cultheld in Latijns-Amerika, die intuïtief werkt en niet aan carrièreplanning doet, maar als een jonge hond plezier maakt in donkere achterafzaaltjes, onder het toeziend oog van zijn wiet rokende 'manager’.
In ‘Het is waar maar niet hier’ dat een grote glimlach achterlaat, schetst Bouwman een vrijwel compleet, liefdevol beeld van een enigmatische, onvermoeibare kunstenaar, die al decennialang met goed gevoel voor humor een frisse wind laat waaien door het kunstlandschap. ,,Jij leeft niet normaal hè”, vraagt een Argentijnse journalist aan het 'totaalgenie’. ,,Nee, totaal niet, en dat gaat me heel goed af.”

‘Het is waar maar niet hier’ (seriousFilm/NEWTON Film, i.s.m. Omroep Brabant), première 16 februari op DOCfeed in TAC, Vonderweg 1, Eindhoven, om 20u. Ook daar te zien 17-02 en 18 februari om 22.00u op Omroep Brabant. Info: docfeed.nl

Bekijk hier de trailer.

Poster film
Volledig scherm
Poster film © ED