Volledig scherm
De Flo langs de Wolvendijk op de grens van Eindhoven en Nuenen. © FotoMeulenhof

Nieuw voor fietsers in Eindhoven: haasten als je een haas ziet

EINDHOVEN - Het (lange) wachten voor een rood stoplicht is de grootste ergernis onder fietsers. In de verte zie je het verkeerslicht op groen staan, dus je zet snel een tandje bij. Groot is de frustratie als je op een paar meter afstand het licht dan ineens van kleur ziet veranderen. De neiging om tóch door te rijden is groot.

Fietsers op de Wolvendijk in Eindhoven zijn sinds vrijdag van die ergernis verlost. De gemeente plaatste op het drukbereden fietspad tussen Nuenen en Eindhoven, vlak voor de Helmondweg, een 'Flo', de tweede in Nederland. Een opvallende roodwitte kast langs het pad, met een elektronisch scherm erin en radarapparatuur die de snelheid van naderende fietsers meet, toont een schildpad als je wat langzamer kunt gaan fietsen om groen te halen, een duimpje als je op koers ligt of een haasje als je maar beter even door kunt trappen. 

Oponthoud
Verschijnt er een koe in beeld, dan kun je het heel rustig aan doen. Want een koe op de weg betekent oponthoud. 

De koe was vrijdagochtend bij de officiële ingebruikname van de Flo opvallend vaak te zien. Op de kruising met de Helmondweg (A270) heeft het autoverkeer duidelijk prioriteit. Gezien de dagelijkse filevorming tijdens de spits op deze weg is dat misschien ook geen overbodige luxe. 

De doorontwikkelde versie van de Flo -daar wordt aan gewerkt- gaat werken als verkeerslichtbeïnvloeder, een digitale drukknop op afstand. Die zal vooral gaan functioneren buiten de spitsuren. ,,Als fietsers op déze plek voortdurend prioriteit zouden krijgen, loopt het hier vast", zei wethouder Jannie Visscher vrijdag. 

Andere kruising
Volgens projectleider Bas Braakman van de gemeente wordt de komende maanden de Flo mogelijk verplaatst naar de kruising Vincent van den Heuvellaan - Montgomerylaan. ,,Óf er komt een tweede bij", zegt Braakman. ,,Maar dan is er wel extra financiering nodig." Met de Flo was een uitgave gemoeid van 60.000 euro. De helft daarvan wordt gedragen door de provincie. 

Utrecht had vorige maand de primeur, vertelt Jan-Paul de Beer van de startup Springlab, die het apparaat bedacht. ,,En er komt er binnenkort ook één in Antwerpen." 

Volgens De Beer wordt de komende tijd onderzocht -samen met de Fietsersbond- of de Flo bijdraagt aan een betere doorstroming van het fietsverkeer én of fietsers minder vaak door rood rijden. ,,Maar we willen vooral de beleving onderzoeken: wordt het fietsen aangenamer?"

In samenwerking met indebuurt Eindhoven