Japanners komen naar de lichtshow kijken bij PSV.
Volledig scherm
Japanners komen naar de lichtshow kijken bij PSV. © Bert Jansen

Philips verdient wereldwijd miljoenen aan nieuwe showverlichting voor stadions; met dank aan PSV

VIDEOEINDHOVEN - Philips is de sportwereld aan het veroveren met ledjes. De verkoop van de nieuwste showverlichting voor stadions, 'Arena Solutions', loopt boven verwachting en levert het bedrijf miljoenen op. ,,De belangstelling voor dat product is waanzinnig", zegt Kees Klein Hesselink, bij Philips Lighting verantwoordelijk voor de wereldwijde verkoop.

De tijd dat clubs genoegen nemen met vier gigantische lampen op elke hoek is voorbij. In sport gaat het steeds meer om beleving. Verlichting speelt daarin een belangrijke rol. Een kolfje naar Philips' hand. Het bedrijf transformeert voetbalstadions met innovatieve ledverlichting in poptempels. En dat slaat aan.

Nadat PSV in 2015 de primeur had, ging het hard. Chelsea, Juventus, Wolfsburg en Ajax (jawel) volgden. Komende zomer worden de nieuwe stadions van Atlético Madrid en Perth in Australië voorzien van de lampen. De prijskaartjes: de goedkoopste uitvoering kost één tot anderhalf miljoen euro, voor de topversie met alles er op en er aan wordt al gauw het viervoudige neergeteld.

Gouden etalage
PSV is daarbij een gouden etalage. ,,Het stadion van PSV is voor Philips een geweldige showcase", zegt Klein Hesselink, die bij de lichtdivisie wereldwijd verantwoordelijk is voor stadionverlichting. ,,Als PSV niet in de Champions League had gestaan tegen Atlético Madrid en Wolfsburg, dan hadden die clubs nooit de lichtshow gezien en hadden ze hem nooit gekocht. Daar ben ik van overtuigd." Nieuwe orders uit binnen- en buitenland zijn in de maak. ,,Grote clubs willen niet voor elkaar onder doen. Ze kijken naar elkaar. Toen PSV het had geïnstalleerd kon Ajax niet achterblijven.” En zo gaat het ook in andere landen. Met een grote Duitse club zijn de onderhandelingen ver gevorderd. ,,En Barcelona gaat zijn stadion verbouwen…”, hint Klein Hesselink op een mogelijk aanstaande tweede Spaanse order.

Japan is het volgende doelwit. Zaterdag sloeg een Japanse delegatie vanaf de viptribune het showspektakel gade. Philips wil in het Aziatische land voet aan de grond krijgen om uiteindelijk een contract voor de Olympische Spelen veilig te stellen. Sinds 1952 was Philips onafgebroken vertegenwoordigd bij Zomer- en Winterspelen. ,,We hebben altijd zo’n twee derde van de venues in handen gehad. Dat willen we in 2020 ook.” Architecten en designers van de olympische venues zagen vanaf de viptribune van de Frits Philips Lounge de lampen over het voetbalveld aan de Frederiklaan dansen.

Japan
Maar Japan is andere koek. Het is een vrij gesloten markt. Als ze kunnen, kiezen ze voor een binnenlands bedrijf. Klein Hesselink heeft evenwel hoop op een goede afloop. ,,Maar we zullen wel alles uit de kast moeten trekken. Er kijken 6 miljard mensen naar de Olympische Spelen. Voor Japanners is het hun eer te na als dat er straks niet goed uitziet op beeld. Ze zullen nooit willen falen. Gelukkig hebben wij veel ervaring en expertise op dit gebied, zeker als het gaat om broadcasting en dat is heel belangrijk.”

Wat ook helpt: voetbalclub Cerezo Osaka tekende deze maand een contract voor de stadionverlichting. Een doorbraak, vindt Klein Hesselink. Daarmee is de eerste 'etalage' in Japan veiliggesteld.

Bij Philips weten ze inmiddels hoe waardevol dat kan zijn.