Rappe accu-fietsers vlammen onder de radar

Wie op een supersnelle elektrische fiets rijdt moet sinds kort een goedgekeurde helm dragen. Probleem is dat de 'hogesnelheidsfietshelm' nog nauwelijks leverbaar is. En een kenteken aanvragen voor een oudere snelle e-bike is haast onbegonnen werk.  

Bart-Jan van Rooij
Ben van den Aarssen
b.vrooij@ed.nl

EINDHOVEN - Hij mag er officieel niet meer op fietsen. Maar wat moet Eindhovenaar Leo van Bakel anders? ,,Een fiets van 4.000 euro laat ik niet zomaar in de schuur staan." Hij heeft een 'speed-pedelec', of (high)speed(-e-)bikes , de superrappe   elektrische fiets die hem dankzij trapondersteuning in staat stelt 45 kilometer per uur te rijden. Voor de wet gelden deze snelle tweewielers sinds 1 januari als bromfietsen. Dat betekent dat een speciale helm verplicht is en dat achterop de fiets een blauw kenteken gemonteerd moet zijn.

Al maanden probeert Van Bakel dat voor elkaar te krijgen. Herhaaldelijk heeft hij bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer, kortweg RDW en de fabrikant van zijn Flyer-fiets aangedrongen op een oplossing. En meegedacht. Tot nu toe tevergeefs. Zijn fiets is een paar jaar oud en behoort tot de eerste generatie hs-bikes. Hij heeft de fiets gekocht toen er nog geen speciale regelgeving was en voor een groot deel van die fietsen mist een bepaald document voor voertuigen. Zonder een dergelijk certificaat is het op kenteken zetten onmogelijk. Of bijna onmogelijk: hij kan zijn fiets wel laten aanpassen en officieel laten herkeuren als vervoermiddel maar dat is naast heel veel werk ook een prijzige aangelegenheid. 

Zijn fiets heeft dus, net als naar schatting honderden andere snelle elektrische fietsers, nog geen kenteken. De importeur van Van Bakel's fiets heeft de hoop gevestigd op de Zwitserse fabrikant. ,,Fietsen van hetzelfde type zijn eerder door de Duitse keuringsinstantie TÜV voorzien van een keuringsdocument", legt Tim de Rooij van de distributeur uit. ,,Met kopieën van die rapporten willen we aantonen dat de fietsen van goede en constante kwaliteit waren." En wie daar niet op wil wachten: De Rooij biedt aan de fietsen om te bouwen tot 'trage' e-bike, die twintig kilometer per uur langzamer trapt. De kosten wil hij delen. Maar Van Bakel ziet dat niet zitten: hij heeft niet voor niets zijn snelle fiets gekocht.  

Het is niet het enige gedoe rond de elektrische fietsen. De goedgekeurde helmen voor fietsers die gebruikmaken van snelle elektrische fietsen zijn maar in zeer beperkte mate leverbaar. Daarom is de helmplicht in de praktijk nauwelijks te handhaven. Rob van Oosterhout, voorzitter van de afdeling fietsbedrijven bij brancheorganisatie Bovag, staat niet te kijken van de recente ontwikkelingen. ,,Innovatie gaat altijd sneller dan wetgeving. De beschikbaarheid van de helmen is voorlopig klein.'', zegt Van Oosterhout. Dat bevestigen ze bij de Rijwielcentrale in Eindhoven. ,,We hadden de nieuwe helmen al wel verwacht maar we hebben ze nog niet. Al is er ook nog niet erg veel vraag naar", aldus een woordvoerder van de fietsenzaak. Afgelopen jaar zijn er circa 320.000 elektrische fietsen verkocht. Het marktaandeel is gegroeid naar 28 procent. Geschat wordt dat tussen de een en drie procent van alle verkochte elektrische fietsen een speed-bike is. 

In samenwerking met indebuurt Eindhoven