Volledig scherm
© Screenshot YouTube

Snelwegpiraterij: zo gingen de stuntdieven te werk

OTTERLO - Een Roemeense groep dieven die sinds 2015 zeventien rijdende vrachtwagens vol dure goederen leeghaalde, ook op wegen richting Eindhoven, is opgepakt. In hun huisje op een luxe vakantiepark in Otterlo lag een een buit van een half miljoen euro aan iPhones. Hoe gingen ze te werk?

Volledig scherm
© Googlemaps

De mannen opereerden vooral op de trajecten Duiven-Eindhoven en Duiven-Waalwijk. Geen vreemde route. Vrachtwagens die vanuit Duitsland ons land binnenkomen, doen dat onder andere over de A12.  Bij Duiven is een rustplek. Daarna gaat het vervoer verder over onder andere over de A50 en A59. 

Het vakantiepark in Otterlo, in de noordelijke punt van de gemeente Ede, ligt net ten noorden van de splitsing van A12 en A50, maar het was niet het vaste honk van de snelwegpiraten. Zij trokken rond en hadden zich pas net gevestigd in Otterlo. Bovendien is niet duidelijk of er nog meer bendes actief zijn, of meerdere leden van dezelfde bende.

Tekst gaat onder de foto verder.

Volledig scherm
Het 'rovershol' waar de mannen zich ophielden op vakantiepark Zanding in Otterlo. © DG

Waalwijk

Het is januari 2014 als een Tsjechische vrachtwagenchauffeur uit Waalwijk vertrekt om er op een parkeerplaats in het Duitse Kassel achter te komen dat  er 125 iPads, vier iPads-mini's, 30 iPhones en twee toetsenborden van Apple uit zijn vrachtwagen zijn gestolen. Bij elkaar goed voor zeker 70.000 euro. De Duitse politie is niet verbaasd over zijn verhaal dat de lading onderweg moet zijn gestolen, tekent het AD op. De truc om lading al rijdend te stelen is dan al vanuit Oost-Europa naar Duitsland 'overgewaaid' en bekend bij politie. 

Anti-slipmat

Volledig scherm
snelwegpiraten ladingdiefstal graphic

Hoe ze het doen? De criminelen gaan met een auto pal achter een vrachtwagen rijden, waarna één van de dieven uit het dakraam klimt en op de motorkap gaat staan. Vervolgens houdt een ander hem stabiel, worden de vrachwagendeuren opengebroken, soms met een slijptol, en de buit doorgegeven naar de auto van de criminelen. De auto van de mannen is speciaal geprepareerd. Ze hebben een dakraam en een anti-slipmat op de motorkap.

Soms wordt er gebruik gemaakt van drie wagens: één om de vrachtwagen te vertragen, één voor de diefstal en één om verkeer op de linkerrijbaan weg te houden. De vrachtwagenchauffeurs merken er vaak niets van. Handzame elektronica is de meest geliefde buit. 
,,Het verliep als in een actiefilm,’’ zei een woordvoerder van de Duitse politie destijds. ,,Het zal verbazen, maar ze doen dit in een paar minuten.’’

De tekst loopt door onder de video van de Roemeense politie over de werkwijze van de dieven.

Heterdaad

Voor het eerst dook deze vorm van diefstal in Duitsland op in 2008. Aanvankelijk geloofden agenten de chauffeurs niet, ze dachten dat die ladingen zelf hadden verduisterd. Maar toen er surveillances werden opgezet, betrapten agenten een groep van acht Roemenen op heterdaad. 

De bende werd opgerold, maar het verschijnsel leeft voort. Begin 2014 waren er vijftig gevallen bekend in Duitsland. Ook in België kwam het voor. In Nederland leek het onwaarschijnlijk door de vele afritten op snelwegen, meerdere rijbanen en het drukke verkeer. Dat bleek een misvatting. Het gebeurt bovendien ook zonder dat medeweggebruikers het zien.

Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat het 's avonds en 's nachts gebeurt. Het is rustiger op de weg en mogelijk wordt met meerdere auto's voorkomen dat medeweggebruikers de vrachtwagen op dat moment kunnen passeren. 

Geweld

Inmiddels stijgt het aantal ladingdiefstallen fors. Daarbij worden ook diefstallen, vaak met geweld en bedreiging van de chauffeur, op parkeerplaatsen meegeteld. Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) schat de schade op 350 miljoen euro per jaar. 

Posten

Hoe weten de overvallers dat er een dure lading aan boord is? De politie wil daar weinig over kwijt. Er wordt nog onderzoek naar gedaan.

Waarschijnlijk is het ervaring, bekend zijn met momenten waarop nieuwe typen laptops en tablets worden geleverd en welke transportbedrijven rijden voor electronicabedrijven. Eerder werd wel gezegd dat deze transportbendes gebruik maken van 'spionnen'. Die staan te posten in truckerscafés om verhalen op te vangen van chauffeurs. Als die aan elkaar vertellen welke lading ze vervoeren en wat hun eindbestemming is wordt dat getipt. Vrachtwagenchauffeurs zijn zich daar inmiddels bewust van. 

In samenwerking met indebuurt Eindhoven