Volledig scherm
© Jelle Mastenbroek

Vlaggenzee wordt eindstreep van Marathon Eindhoven

EINDHOVEN - Het ontwerp van de Eindhovense designer Jelle Mastenbroek heeft de pitch gewonnen die was uitgeschreven door Marathon Eindhoven en de Dutch Design Foundation (DDF).

Jelle Mastenbroek.
Volledig scherm
Jelle Mastenbroek. © Jeroen van der Wielen, DDF, What IF Lab: Marathon Challenge

Vijf studio’s presenteerden dinsdag bij de DDF hun plan en stuk voor stuk maken ze van de finish een feestje. De een wat meer dan de ander. ,,Ik wil het publiek bij mijn werk betrekken”, zegt winnaar Jelle Mastenbroek (29). De kunstenaar en ontwerper uit Eindhoven wist weinig van hardlopen af, maar vond de vraag interessant. Na een kijkje achter de finish van de marathon van Rotterdam, borrelden bij hem en zijn concurrenten de ideeën op. ,,Daar ontdekte ik wat er mogelijk is als er 20.000 mensen moeten passeren. En wat ze vragen… bijvoorbeeld waar ze hun herinneringsmedaille krijgen.”

Mastenbroek heeft de persoonlijke motivatie van lopers op grote banners gezet. Die sieren de stad voorafgaand en tijdens de marathon. Via een chip verschijnt de eigen motivatietekst op een groot scherm zodra een loper het punt waar de symbolische man met de hamer staat passeert, zodat die mogelijk ontweken kan worden. Een heuse vlaggenzee omhult de finish. Mastenbroek slecht de hoge hekken na de eindstreep, om zo familie en vrienden de gelegenheid te geven de lopers echt te feliciteren. En dan is daar nog de medaillekaravaan, een treintje dat als ware het de Olympische vlam door de stad paradeert. Marathondirecteur Edgar de Veer: ,,De essentie van de eenling in de massa en jouw verhaal in een groter geheel, dat heeft hij weten te vangen. Natuurlijk was er discussie of dit ontwerp innovatief genoeg was. Maar het vernieuwende is er na een jaar weer af. Dit concept is houdbaar en biedt zoveel aanknopingspunten.”

Volledig scherm

Andere plannen

Gordon Tiemstra van studio Afdeling Buitengewone Zaken uit Rotterdam zette ook een sterk verhaal neer, waarin de lopers centraal staan. ,,Het terrein achter de finish is nu eigenlijk een soort slagveld”, aldus Tiemstra. Met de ‘wokkels’, het Eindhovense beeldmerk, als uitgangspunt, heeft de studio een aantrekkelijke finishpoort ontworpen en een even toegankelijke plek waar de lopers kunnen uitrusten en vervolgens hun vrienden kunnen ontmoeten. Zonder dat ze hoeven zoeken. Het plan voorziet zelfs in een endorfine-machine.

Het bureau De Jongens van de TU vindt dat alle eindstrepen van marathons te veel op elkaar lijken en heeft een ontwerp gemaakt dat gebaseerd is op het idee dat het lopen van zo’n wedstrijd wordt ervaren als lopen in een tunnel, waar de factor tijd allesbepalend is. Interactief is het Eindhovense plan ook, want boodschappen van fans worden zichtbaar gemaakt op grote schermen langs de route en in het finishgebied. Daar zie je op een videomuur ook meteen je eigen prestatie toegelicht.

Het Amsterdamse bureau Knol heeft de eindstreep als symbool gebruikt voor hun plan en maakt van de laatste honderd meters en die daarna een kleurrijk grafisch lijnenspel dat niet alleen plat maar ook ruimtelijk de locatie achter de finish bepaalt. Knol wil de deelnemers aan de hele marathon onthalen door hun namen enthousiast om te laten roepen. Het finishgebied toveren ze om in een blokkenlandschap zodat de uitgeputte lopers kunnen gaan zitten of hangen.

Studio Toer presenteerde een plan waarmee de lopers via sensors worden geprikkeld. Na de finish kan de loper – afhankelijk van de conditie - kiezen voor een verkoelende mistwolk of een verwarmende zon-omgeving. Ook hun plan voorziet in interactieve felicitaties van vrienden en familieleden.

,,De anderen hebben de finishzone misschien wel beter uitgewerkt, maar als totale ervaring was het idee van Jelle Mastenbroek beter. Dit concept is zowel haalbaar als poëtisch”, aldus jurylid Arne Hendriks. Tijdens de komende editie van de marathon, op zondag 8 oktober, is het ontwerp van Mastenbroek al te zien.

Vormgever Jelle Mastenbroek
Volledig scherm
Vormgever Jelle Mastenbroek © aangeleverd

In samenwerking met indebuurt Eindhoven