Het werk aan de afsluiting van de Karel Martelweg in Eindhoven is begonnen
Volledig scherm
Het werk aan de afsluiting van de Karel Martelweg in Eindhoven is begonnen © Michel Theeuwen

Werk aan Karel Martelweg Eindhoven begonnen

EINDHOVEN - De eerste stenen zijn vrijdagmorgen uit de Karel Martelweg in Eindhoven gehaald. In 2 weken tijd wordt de weg verwijderd zodat het park en de groenstrook een aaneengesloten gebied gaan vormen. Voor de nabijgelegen Hastelweg blijft voorlopig onduidelijk wat ermee gaat gebeuren. 

De herinrichting van het Genderpark is zo goed als klaar. De opening is dit najaar gepland. 

De buurt heeft de afsluiting van de Karel Martelweg - het fietspad blijft wel gehandhaafd - nog proberen te verhinderen via een rechtszaak en 2 burgerinitiatieven. Omwonenden vrezen grote verkeersdrukte, ook op de Hastelweg. Zij pleitten voor openhouden van de Karel Martelweg of in ieder geval voor het naar voren halen van het werk aan de Hastelweg dat eigenlijk pas in 2019 op het programma staat. De gemeenteraad ging daarin niet mee, maar stelde wel vragen over de Hastelweg.

Het college antwoordt nu dat er weinig mogelijkheden zijn om de Hastelweg verkeersluw te maken, omdat nooddiensten en bussen er gebruik van maken. Wat er precies gaat gebeuren wordt vanaf eind dit jaar bepaald met de buurt samen. Er is 1,5 miljoen euro beschikbaar voor het plan.

Lees het bericht verder onder de foto.

Tot nu toe stonden er alleen borden die het inrijverbod duidelijk maakten. Sinds vrijdag is de Karel Martelweg echt opengebroken.
Volledig scherm
Tot nu toe stonden er alleen borden die het inrijverbod duidelijk maakten. Sinds vrijdag is de Karel Martelweg echt opengebroken. © Michel Theeuwen

Onbevredigende antwoorden
Voorzitter Piet Hijnen van de stichting had de indruk dat er steun was in de gemeenteraad voor het standpunt van de buurt. Maar het college hield vast aan de plannen. Op vragen uit de raad hoe het verder gaat met de Hastelweg komen volgens Hijnen onbevredigende antwoorden. "We zijn teleurgesteld. Op korte termijn gebeurt er niets en op lange termijn heel weinig. Er zijn beloftes gedaan om het aantal voertuigen - nu tussen de 6500 en 8500 per dag - terug te brengen, maar die reductie wordt niet gehaald. Daarmee is de teerling geworpen", zegt Hijnen. "En de mensen aan de Hastelweg hebben gewoon pech." 

De aanpak van de Hastelweg laat nog op zich wachten. Dat wordt waarschijnlijk 2019.
Volledig scherm
De aanpak van de Hastelweg laat nog op zich wachten. Dat wordt waarschijnlijk 2019. © Michel Theeuwen