Volledig scherm
Gerben Welling, directeur van de Huisartsenposten Oost-Brabant. © René Manders/fotomeulenhof

Werkdruk huisartsenposten Oost-Brabant buitensporig

EINDHOVEN/HELMOND - Schreeuwend personeelsgebrek en meer complexe medische klachten verhogen de werkdruk, zegt Gerben Welling, bestuurder van de  Huisartsenposten Oost-Brabant. Gevolg: bellers staan langer in de wacht. 

De werkdruk in de huisartsenposten in Oost-Brabant stijgt onrustbarend. Dat zegt Gerben Welling, bestuurder van de HPO (Huisartsenposten Oost-Brabant) met vestigingen in Eindhoven, Helmond, Geldrop, Den Bosch, Oss, Uden en Zaltbommel. 

De oorzaak is vooral een oplopend tekort aan personeel. Vooral de behoefte aan doktersassistenten die de telefoontjes opnemen en een eerste beoordeling van de klacht maken, is nijpend. ,,We zouden zo zes tot zeven mensen kunnen inzetten, maar die zijn niet te vinden", zegt Welling. ,,We lopen continu tegen een achterstand aan." 

Wachttijden
Gevolg is dat de wachttijden oplopen. Er zijn al gevallen bekend van mensen die bijna een halfuur 'in de wacht' moesten staan voordat ze iemand te spreken kregen. In geval van nood kan een beller met het indrukken van een '1' de spoedlijn gebruiken die binnen dertig seconden reageert, zegt Welling. Maar hij noemt de lange wachttijden onomwonden 'niet goed'.

Het tekort aan medisch geschoold personeel doet zich ook voor bij andere onderdelen van de zorg, zoals ambulancediensten of de wijkverpleging, constateert Welling. Hij probeert op allerlei manieren aan extra personeel te komen. Maar het werk vraagt om hooggeschoolde mensen en de opleiding kost veel tijd. Daarom zitten nu bij de posten van de HPO soms ook studenten medicijnen of huisartsen in opleiding aan de telefoon.

Om de ergste druk weg te nemen hoopt Welling dat mensen vaker gebruik gaan maken van medische sites en apps die helpen bij de afweging om een arts te bellen. Bijvoorbeeld  thuisarts.nl van het Nederlands Huisartsen Genootschap. 

Werkdruk
De hogere werkdruk ligt niet aan groei van het aantal bezoekers. Dat is bij de HPO-vestigingen het laatste jaar met gemiddeld 6 procent teruggelopen. Maar de klachten van de bezoekers zijn complexer en dat leidt tot een langer consult. De gemiddelde tijd in de spreekkamer groeide in een jaar tijd van 14 naar 16,5 minuten. Welling: ,,Dat lijkt weinig, maar we hebben jaarlijks honderdvijftigduizend consulten. Dus dat zijn 375.000 extra consult-minuten." 

Dat de klachten ernstiger worden ligt aan de vergrijzing en het beleid om ouderen langer thuis te laten wonen. Zo krijgen huisartsenposten steeds vaker telefoontjes in het weekeinde van mensen op familiebezoek bij hun bejaarde verwanten, schrikken van hun leefomstandigheden en de dokter bellen.  Intern heten die de 'zo kan het niet langer-telefoontjes'. 

Sociale netwerken
Welling ziet ook dat ouders van jonge kinderen al snel de huisartsenpost bellen als hun kindje iets heeft. Hij wijt dat deels aan het wegvallen van sociale netwerken. ,,Vroeger ging een jonge moeder even naar iemand in de buurt voor advies. Dat gebeurt nu minder." 

Daarnaast zijn er ook patiënten die de huisartsenpost, een noodvoorziening, gebruiken als 'gewone' zorg. Welling: ,,Er zijn mensen die zeggen: als ik om negen uur 's avonds naar de supermarkt kan voor mijn boodschappen, dan kan ik ook om negen uur 's avonds naar de huisarts." 

In samenwerking met indebuurt Eindhoven