1.6571837
RECENSIE - Jammer dat we geen sterren meer geven, het waren er vijf geworden. Ze staan voor mij voor het hoogst haalbare en dat was waar het Spaanse orkest en vooral violist Augustin Hadelich mee kwamen.
Recensie: Orquestras de Cadaqués de Barcelona - Muziekgebouw Eindhoven
2016-10-25T12:39:00+0000
Eindhoven,Klassieke muziek,Concert
Cultuur
Home / Extra / Cultuur / Recensie: Orquestras de Cadaqués de Barcelona - Muziekgebouw Eindhoven

Videos
1
1

Uitgelichte video

Afbeelding
    • Afbeelding
      Fotograaf
    God zelf kan niet mooier Paganini spelen

Het concert zou eigenlijk gedirigeerd worden door Sir Neville Marriner, maar die overleed drie weken geleden, op 92-jarige leeftijd. Eén minuut stilte kreeg hij voordat er een noot geklonken had, pover en enigszins geforceerd. Marriners leven eer je met muziek, met een staande ovatie en niet met stilte en treurigheid. De Ouverture Alphonse et Léonore van Fernando Sor klonk levenslustig en spontaan en was de ideale opwarmer voor het stuk der stukken, het monumentale vioolconcert van Beethoven.

Hoe imposant en muziekhistorisch belangwekkend dit concert ook is, het is niet mijn favoriete werk, ik vind het te vierkant en te lang. Maar deze uitvoering kon me niet lang genoeg duren. De zevenentwintigjarige Agustin Hadelich is zo'n beetje de beste violist die ik ooit heb gehoord. Zijn toon is briljant, zijn techniek feilloos, zijn muzikaliteit leidend, zijn virtuositeit is fenomenaal zonder de dynamiek aan te tasten. Hadelich speelde zo gemakkelijk, vloog zo royaal over de snaren dat het leek alsof vioolspelen een koud kunstje is. Beethovens concert bloeide op onder zijn handen, starheid en hoekigheid maakten plaats voor karaktervolle expressiviteit (Allegro), voor tot tranen toe roerende lyriek (Larghetto), voor speelse springerigheid (Rondo Allegro). De toegift, Caprice nr. 21 van Paganini had god zelf niet mooier kunnen spelen. Gepassioneerd, enigszins luid maar alleszins aanstekelijk zwierf het Orquestras de Cadaqués de Barcelona onder leiding van Jaime Martin na de pauze door de bloementuin van Beethovens vreugdevolle Tweede. Toch een ode aan Marriner!

Orquestras de Cadaqués de Barcelona o.l.v. Jaime Martin en met violist Augustin Hadelich in werken van Sor en Beethoven. Gehoord in Muziekgebouw Eindhoven op maandag 24 oktober 2016