article
1.6574656
EINDHOVEN - Theatermaker en beeldend kunstenaar Dries Verhoeven werd bekend met spraakmakende werken waarbij hij bezoekers ‘medeplichtig’ maakt. Zie ook zijn video-installatie ‘Guilty Landscapes’. In MU is tijdens DDW episode IV te zien.
Wat als het nieuws terugkijkt: Guilty landscapes in MU tijdens DDW
EINDHOVEN - Theatermaker en beeldend kunstenaar Dries Verhoeven werd bekend met spraakmakende werken waarbij hij bezoekers ‘medeplichtig’ maakt. Zie ook zijn video-installatie ‘Guilty Landscapes’. In MU is tijdens DDW episode IV te zien.
http://www.ed.nl/extra/ddw/wat-als-het-nieuws-terugkijkt-guilty-landscapes-in-mu-tijdens-ddw-1.6574656
2016-10-27T07:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6574695.1477468188!image/image-6574695.jpg
Eindhoven,DDW,Cultuur
DDW
Home / Extra / DDW / Wat als het nieuws terugkijkt: Guilty landscapes in MU tijdens DDW

Wat als het nieuws terugkijkt: Guilty landscapes in MU tijdens DDW

Foto's
4
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Screenshot 4 uit Homs
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Screenshot 3 uit Homs
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Screenshot 2 uit Homs
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Screenshot 1 uit Homs
      Fotograaf
    EINDHOVEN - Theatermaker en beeldend kunstenaar Dries Verhoeven werd bekend met spraakmakende werken waarbij hij bezoekers ‘medeplichtig’ maakt. Zie ook zijn video-installatie ‘Guilty Landscapes’. In MU is tijdens DDW episode IV te zien.

    Een oud, leegstaand gebouw in Brussel, om de hoek bij het Europees Parlement. Op de vijfde en bovenste verdieping heeft theatermaker en beeldend kunstenaar Dries Verhoeven (Oosterhout 1976) van spaanplaat een ruimte laten bouwen. Op de verder kale verdieping sijpelt wat regen door het dak, het schaarse licht knippert. Beneden bij de ingang zit prikkeldraad op de muren en controleren bewakers (Brussel 2016!) tassen van bezoekers. Een geschikte setting voor Verhoevens apocalyptische video-installatie ‘Homs’, maar onbedoeld: “Het is wel improviseren hier zeg, er was niet eens elektriciteit toen we begonnen”, verzucht Verhoevens projectleider Olga Godschalk.

    De installatie van de Brabander is onderdeel van het geëngageerde ‘kunstenparcours’ Nuit Blanche. Bezoekers mogen een voor een naar binnen, om naar een levensgrote videoprojectie van tien minuten te kijken. Een film opgenomen in een kapot gebombardeerde straat in Homs, Syrië. Een bekend beeld uit de media. Maar dan duikt in de lege straat een man op. Langzaam komt hij steeds dichterbij, en neemt uiteindelijk plaats op een stoel. Indringend kijkt hij in de camera en imiteert je gebaren, zo lijkt het. Hij nodigt de kijker uit om ook te gaan zitten. In het Arabisch begint hij een lied te zingen.

    Homs
    ‘Homs’ is deel 3 uit Verhoevens serie ‘Guilty Landscapes’, waarin de maker ons steeds op eenzelfde (intrigerende) wijze confronteert met ongemakkelijke beelden uit de nieuwswerkelijkheid. Maar er is meer aan de hand. Niet alleen lijkt het ‘slachtoffer’ terug te kijken, wie goed kijkt ziet op de grond een camera en leest op een bordje met informatie over het werk: ‘2 cameras, internet connection, 2 people, 2 chairs’. Wordt hier een spelletje met ons gespeeld en worden we zelf ook gefilmd en online gedeeld? Of toch niet?

    Natuurlijk, zegt Verhoeven, we mogen hem na afloop gerust wat vragen stellen. “Maar ik geef niet op alles antwoord.” De kunstenaar houdt zijn werk graag mysterieus. “Waarom praten als ik er voor gekozen heb vooral te communiceren met beelden?” Over hoe hij de installatie precies gemaakt heeft wil hij niets kwijt. “Het was een enorm proces om dit voor elkaar te krijgen, maar over het proces achter de camera zeg ik niks. Het is in elk geval écht wat je ziet.”

    Idee
    Over het idee erachter wil hij wél iets zeggen. “Wij zijn door een stroom van nieuws op onze iPads, telefoons en televisies continu getuige van het leed in de wereld. Maar wat gebeurt er als de protagonisten van het Achtuurjournaal ook terug kunnen kijken, als ook jij gezien wordt als je thuis op de bank zit?”

    Zijn we - ‘slachtoffer’ en ‘toeschouwer’ - in dit digitale tijdperk van globalisering en massacommunicatie misschien minder gescheiden van elkaar dan we denken? Een vraag die Verhoeven wil oproepen. “Dankzij internet weten mensen in Syrië ook heel veel van ons. Ze weten heel goed wat er dagelijks op het BBC-nieuws wordt uitgezonden. Als Merkel iets veranderd aan het vluchtelingenbeleid, weten ze dat binnen vijf minuten aan de Hongaarse grens ook. We zijn hoe dan ook verbonden, maar voelen we dat ook zo?”

    Episode IV van Guilty Landscapes van Dries Verhoeven is te zien van 22 tot 30 oktober in MU artspace tijdens de Dutch Design Week.