article
1.6579756
EINDHOVEN - Voor de tweede keer binnen een week werd het vliegverkeer boven Nederland donderdag getroffen door dichte mist. Diverse vluchten weken uit naar alternatieve landingsplekken, waaronder Weeze, Groningen en Maastricht. Honderden reizigers liepen daardoor uren vertraging op.
Beter landingssysteem bij mist te duur voor Eindhoven Airport
EINDHOVEN - Voor de tweede keer binnen een week werd het vliegverkeer boven Nederland donderdag getroffen door dichte mist. Diverse vluchten weken uit naar alternatieve landingsplekken, waaronder Weeze, Groningen en Maastricht. Honderden reizigers liepen daardoor uren vertraging op.
http://www.ed.nl/extra/dossiers/airport/beter-landingssysteem-bij-mist-te-duur-voor-eindhoven-airport-1.6579756
2016-10-27T10:46:12+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6579239.1477560939!image/image-6579239.png
Eindhoven,Eindhoven Airport
Airport
Home / Extra / Dossiers / Airport / Beter landingssysteem bij mist te duur voor Eindhoven Airport

Beter landingssysteem bij mist te duur voor Eindhoven Airport

Foto's
1
Reacties
Reageer
    EINDHOVEN - Voor de tweede keer binnen een week werd het vliegverkeer boven Nederland donderdag getroffen door dichte mist. Diverse vluchten weken uit naar alternatieve landingsplekken, waaronder Weeze, Groningen en Maastricht. Honderden reizigers liepen daardoor uren vertraging op. 
    Op Schiphol waren de gevolgen wat minder ingrijpend dan op Eindhoven Airport. Volgens piloot Joris Lammers uit Helmond, vliegend voor een Duitse luchtvaartmaatschappij, heeft dat onder meer te maken met de in Eindhoven gebruikte versie van het ILS, het Instrument Landing Systeem. „Zelf vlieg ik vanaf Düsseldorf en daar hebben ze dat probleem niet. Het landingssysteem is daar van categorie drie, waarbij wij met onze toestellen -Boeings 737- tot tweehonderd meter zicht mogen landen.” Bij het systeem op Eindhoven Airport, van categorie 1, is minstens 550 meter vrij zicht nodig.
    Eindhoven Airport is vooralsnog niet van plan zijn ILS te upgraden naar een hogere categorie, laat woordvoerder Fons Latour van de luchthaven desgevraagd weten. De kosten -tot zo'n tien miljoen euro- wegen volgens hem niet op tegen het gering aantal dagen dat het vliegverkeer daadwerkelijk grote overlast ondervindt van de mist.