Recensie - De kille leegte van de interstellaire ruimte in Eindhoven
2016-09-16T19:15:50+0000
Eindhoven,Muziek,hermes
Muziek
Home / Extra / Muziek / Recensie - De kille leegte van de interstellaire ruimte in Eindhoven

1
    EINDHOVEN - Het lijkt de ultieme nachtmerrie. Steeds verder van huis weg te zweven, zonder iets om je aan vast te houden, zonder een mogelijkheid om de koers bij te stellen.

Het wordt donkerder, het wordt killer, de signalen en de lichtjes van thuis worden zwakker en zwakker. Dat is de achtergrond waartegen de debuut-cd Darkness Rises van de band Temko zich ontvouwt. De cd is uitgebracht op het label het Muziekgebouw in Eindhoven. Daar vindt ook de presentatie plaats. Temko bestaat uit bassist Fred Jacobsson, marimbaspeler en slagwerker Ramon Lormans, pianist Rogier Telderman en gitarist Aart Strootman.

Inspiratie voor Darkness Rises was de ruimtesonde Pioneer 10, die in 1972 gelanceerd werd. Dertig jaar later was de sonde het eerste object dat aan de aantrekkingskracht van ons zonnestelsel wist te ontsnappen, op een koers in de richting van de ster Aldebaran. Tot dat moment was er nog contact geweest tussen het ruimtevoertuig en het commandocentrum op aarde, al verliep de communicatie steeds moeizamer. De tien tracks op Darkness Rises vormen een ononderbroken geheel, waar soms signalen doorheen breken zoals de sonde die opgevangen kan hebben: flarden van journaals, van onbenullige tv-programma's, van verslagen van conflicten, ruis.

Temko beweegt zich tussen etherische, doorschijnende klanken, jazzy ensemblespel, onversneden rock en welluidende, bedachtzame melodieën. Aanvankelijk is de muziek warm, als een troostende deken rond de sonde, maar gaandeweg sluipen er sporen van storing in door. Je hoort hoe de grip van de thuisplaneet verzwakt, hoe een idyllische kalmte plaats maakt voor verstoord hakkelende en struikelende geluiden. De sonde legt zijn aardse karakter af en wordt steeds meer een vereenzaamde doler, een wezensvreemd stipje in een lege ruimte die zich eindeloos naar alle kanten uitstrekt. Spannende cd die sterk tot de verbeelding spreekt.

Darkness Rises wordt woensdag 21 september gepresenteerd in Muziekgebouw Eindhoven. Aanvang 20.15 uur.