Eindhoven,Muziek,Recensie
Muziek
Home / Extra / Muziek / Recensie - Pianist Egbert Derix levert imposant album af

1
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De cover van de cd

Pianist en componist Derix (47), inwoner van Horst, is ook bekend in Zuidoost-Brabant. Hij maakte tien jaar geleden een album met de Astense muzikant en songschrijver Ton Engels. Ook schreef hij samen met Nuenenaar Gerard van Maasakkers het lied 'Zomaar onverwacht'. De ballade werd bekroond met de Annie M.G. Schmidtprijs voor het beste theaterlied van 2011.

Dubbelalbum
    Mede dankzij donaties van sympathisanten ('crowdfunding') presenteert hij nu een imposant werkstuk: een dubbelalbum van bijna twee uur, volledig solo ingespeeld. Met een verrassende inspiratiebron bovendien: zanger Falco (Hans Hölzel, 1957-1998), bekend van jaren 80-hits als 'Der Kommissar', 'Jeanny' en 'Rock Me Amadeus'. Als jongen raakte Derix gefascineerd door de liedjes van de Oostenrijker. De manier waarop hij speelde met ritmes en verschillende talen (Duits, Weens, Engels, Italiaans) sprak hem zeer aan.

Nadat Derix een film over het leven van de popster had gezien, schreef hij het stuk 'Falco'. Wat volgde was een creatieve periode waarin de Limburger meer pianowerk ging componeren. Het resultaat is het album 'Falco', een mix van nieuwe composities, improvisaties, soloversies van eerder werk en zijn versie van Falco's 'Rock Me Amadeus'. De twee schijven omvatten maar liefst 26 stukken, in lengte variërend van zo'n anderhalve minuut ('Satie Walsje') tot bijna 11 minuten ('Argante').

Contemplatief album
    Het is een contemplatief album: melodieus, ingetogen en voorzien van een prettige melancholie, als de laatste zonnestralen op een nazomerdag. Maar soms ook experimenteel en expressief. Op natuurlijke wijze mengt Derix elementen uit klassiek, minimal music en pop tot één geheel. Deze werkwijze komt overeen met het arbeidsethos van Falco, die ook overweg kon met diverse stijlen. Waarmee de cirkel helemaal rond is.