article
1.6205571
EINDHOVEN - Het lesmateriaal voor de natuurkundelessen in het voortgezet onderwijs is niet voor alle leerlingen geschikt. Voor blinden en slechtzienden is het moeilijk een voorstelling te maken van een 'geluidsgolf' of andere abstracte, natuurkundige begrippen die in boeken op tekeningen worden uitgelegd. Frank Toenders (28) uit Uden volgde op de TU/e de master Sience Education and Communication, en maakte vervolgens lesmateriaal dat wèl geschikt is voor blinden en slechtzienden.
Frank Toenders maakt lesmateriaal voor natuurkunde dat geschikt is voor blinden
EINDHOVEN - Het lesmateriaal voor de natuurkundelessen in het voortgezet onderwijs is niet voor alle leerlingen geschikt. Voor blinden en slechtzienden is het moeilijk een voorstelling te maken van een 'geluidsgolf' of andere abstracte, natuurkundige begrippen die in boeken op tekeningen worden uitgelegd. Frank Toenders (28) uit Uden volgde op de TU/e de master Sience Education and Communication, en maakte vervolgens lesmateriaal dat wèl geschikt is voor blinden en slechtzienden.
http://www.ed.nl/extra/onderwijs/frank-toenders-maakt-lesmateriaal-voor-natuurkunde-dat-geschikt-is-voor-blinden-1.6205571
2016-07-20T04:30:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6205604.1468953237!image/image-6205604.JPG
Eindhoven,Voortgezet onderwijs,Gehandicapte,hermes
Onderwijs
Home / Extra / Onderwijs / Frank Toenders maakt lesmateriaal voor natuurkunde dat geschikt is voor blinden

Frank Toenders maakt lesmateriaal voor natuurkunde dat geschikt is voor blinden

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Frank Toenders toont enkele van zijn 3D-modellen.
      Fotograaf
    EINDHOVEN - Het lesmateriaal voor de natuurkundelessen in het voortgezet onderwijs is niet voor alle leerlingen geschikt. Voor blinden en slechtzienden is het moeilijk een voorstelling te maken van een 'geluidsgolf' of andere abstracte, natuurkundige begrippen die in boeken op tekeningen worden uitgelegd. Frank Toenders (28) uit Uden volgde op de TU/e de master Sience Education and Communication, en maakte vervolgens lesmateriaal dat wèl geschikt is voor blinden en slechtzienden.

    Met behulp van een 3D-printer maakte hij modellen waarmee de begrippen frequentie en trillingstijd letterlijk tastbaar worden. Ook zette hij 'zweltekeningen' in (met verdikte, voelbare lijnen) van geluidsgolven. Door beter en toegankelijker onderwijs hoopt de Udenaar dat meer braille-leerlingen in de bovenbouw kiezen voor een bèta-pakket. Tevens moeten zijn lesmaterialen zorgen voor 'tijdwinst'. "Dat heb ik overigens tijdens mijn onderzoek nog niet hard kunnen maken."

    Of de modellen vaker ingezet zullen worden, is twijfelachtig. Toenders: "Elke school heeft weer een andere lesmethode. Dit is ook meer bedoeld als een pilot: leidt de inzet van driedimensionale modellen tot een beter begrip van de natuurkundige onderwerpen?"