article
1.5182469
HELMOND - Het duurt nog zeker twee jaar voordat het 'snelle' fietspad tussen Helmond en Eindhoven klaar is. De gemeente Helmond worstelt met aankoop van particuliere gronden, in Nuenen is geen geld voor een veilige oversteek van de Collse Hoefdijk en de gemeente Eindhoven moet nog beginnen met het aanpassen van bestemmingsplannen.
Fietspad Helmond-Eindhoven op zijn vroegst in 2017 klaar
HELMOND - Het duurt nog zeker twee jaar voordat het 'snelle' fietspad tussen Helmond en Eindhoven klaar is. De gemeente Helmond worstelt met aankoop van particuliere gronden, in Nuenen is geen geld voor een veilige oversteek van de Collse Hoefdijk en de gemeente Eindhoven moet nog beginnen met het aanpassen van bestemmingsplannen.
http://www.ed.nl/extra/weer-verkeer/fietspad-helmond-eindhoven-op-zijn-vroegst-in-2017-klaar-1.5182469
2015-08-26T04:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.5182470.1440513067!image/image-5182470.JPG
Helmond,Gemeente,Fiets,Snelfietspad,hermes
Weer & Verkeer
Home / Extra / Weer & Verkeer / Fietspad Helmond-Eindhoven op zijn vroegst in 2017 klaar

Fietspad Helmond-Eindhoven op zijn vroegst in 2017 klaar

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Het bestaande fietspad langs het Eindhovensch Kanaal, ter hoogte van Mierlo.
      Fotograaf
    HELMOND - Het duurt nog zeker twee jaar voordat het 'snelle' fietspad tussen Helmond en Eindhoven klaar is. De gemeente Helmond worstelt met aankoop van particuliere gronden, in Nuenen is geen geld voor een veilige oversteek van de Collse Hoefdijk en de gemeente Eindhoven moet nog beginnen met het aanpassen van bestemmingsplannen.

    De fietsroute tussen Helmond en Eindhoven is bedoeld om forenzen uit de auto en op de fiets te lokken. Er wordt al vijf jaar aan gewerkt. Het pad kost 4,4 miljoen euro.

    Verbindingsroute

    Helmond is het verst op streek met haar aandeel in de verbindingsroute. Het Helmondse traject kent nog twee 'gaten'. Het eerste wordt volgend jaar gedicht. Dan legt de gemeente rood asfalt aan tussen de Burgemeester Krollaan en de Brandevoortse Dreef, inclusief een fietsbrug over de nieuwe Kasteelherenlaan.

    Grond van agrariër

    Het tweede gat is minder snel gedicht. Het betreft het stuk tussen het Brandevoortse treinstation en de Vaarleseweg in Nuenen, waar het Helmonds grondgebied ophoudt. Hier heeft de gemeente stroken grond nodig van ProRail. Plus een deel grond van een agrariër net buiten Brandevoort. Dat laatste gesprek verloopt niet snel. De gemeente durft niet te zeggen wanneer het pad hier aangelegd kan worden.

    Eindhoven moet op haar beurt nog zo'n negen kilometer fietsroute aanleggen langs het spoor. Het grootste deel van dit tracé ligt op Nuenens grondgebied. De aanleg staat gepland voor 2017, laat een woordvoerder weten.

    Spoorwegovergang

    Het nieuwe fietspad komt Eindhoven binnen aan de noordzijde van het spoor. Na de kruising met de Loostraat wisselt het tracé naar de zuidkant. Fietsers moeten hierbij de bestaande spoorwegovergang gebruiken. Dit is voor 'snelfietsers' onaantrekkelijk, bovendien gevaarlijk, vindt onder meer de Fietsersbond.

    Een vergelijkbaar knelpunt ligt in Nuenen. De gemeente en opnieuw de Fietsersbond willen dat fietsers hier met een tunnel de drukke Collse Hoefdijk onderdoorgaan. Want: snel en veilig. Een viaduct kost grofweg drie miljoen euro, heeft de provincie berekend. En dat geld is er (nu) niet.