article
1.6757749
OIRSCHOT - Zestien keer ging het dit jaar mis op precies het punt bij hectometerpaal 19 van de A58 waar de afslag Oirschot begint en de weg versmalt van 3 naar 2 rijbanen. De 200 meter voor dit stuk - tussen hectometerpalen 18,8 en 18,9 - gebeurden samen nog eens 13 ongevallen, en hectometerpaal 19,1 telde er ook nog 7 stuks. In totaal vonden tot eind november 1260 ongelukken plaats op alle Zuidoost-Brabantse snelwegen samen.
Gevaarlijkste stuk snelweg in Zuidoost-Brabant is de A58 bij Oirschot (kaart)
OIRSCHOT - Zestien keer ging het dit jaar mis op precies het punt bij hectometerpaal 19 van de A58 waar de afslag Oirschot begint en de weg versmalt van 3 naar 2 rijbanen. De 200 meter voor dit stuk - tussen hectometerpalen 18,8 en 18,9 - gebeurden samen nog eens 13 ongevallen, en hectometerpaal 19,1 telde er ook nog 7 stuks. In totaal vonden tot eind november 1260 ongelukken plaats op alle Zuidoost-Brabantse snelwegen samen.
http://www.ed.nl/extra/weer-verkeer/gevaarlijkste-stuk-snelweg-in-zuidoost-brabant-is-de-a58-bij-oirschot-kaart-1.6757749
2016-12-22T02:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6758015.1482144521!image/image-6758015.JPG
Eindhoven,Oirschot,Auto,Black spot,Ongeval,Verkeer
Weer & Verkeer
Home / Extra / Weer & Verkeer / Gevaarlijkste stuk snelweg in Zuidoost-Brabant is de A58 bij Oirschot (kaart)

Gevaarlijkste stuk snelweg in Zuidoost-Brabant is de A58 bij Oirschot (kaart)

Foto's
3
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      A58 bij hectometerpaal 19.
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Een tankwagen is tegen de vangrail van de A58 bij Best gereden.
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Fotograaf
    OIRSCHOT - Zestien keer ging het dit jaar mis op precies het punt bij hectometerpaal 19 van de A58 waar de afslag Oirschot begint en de weg versmalt van 3 naar 2 rijbanen. De 200 meter voor dit stuk - tussen hectometerpalen 18,8 en 18,9 - gebeurden samen nog eens 13 ongevallen, en hectometerpaal 19,1 telde er ook nog 7 stuks. In totaal vonden tot eind november 1260 ongelukken plaats op alle Zuidoost-Brabantse snelwegen samen.

    Dat blijkt uit data van van SIMN (Stichting Incident Management Nederland) die het ED heeft opgevraagd. “Op dit punt moet het verkeer samenvoegen van 3 naar 2 rijstroken”, zegt Eric van Beerendonk van Rijkswaterstaat. “De hoge verkeersintensiteit, de aanwezigheid van een flauwe bocht en de afrit Oirschot leiden tot een hogere rijtaakbelasting. Oftewel, de weggebruiker moet met meer factoren rekening houden wat de kans op ongevallen vergroot.” De politie Brabant laat weten niet te twijfelen aan de cijfers van Rijkswaterstaat, maar kan deze nu niet bevestigen of verklaren.

    Spectaculaire stijging
    Het 5 kilometer lange baanvak van de A58 dat begint net na knooppunt Batadorp en doorloopt tot Oirschot - tussen hectometerpalen 15 en 20 - kreeg in 2016 maar liefst 133 ongelukken te verwerken. Een spectaculaire stijging ten opzichte van 2015 toen op dat traject 57 ongelukken plaatsvonden, en het jaar ervoor 55. Een druk stuk is het wel, in 2015 stond het stuk snelweg op nummer 30 van de VID file top 50. Hoogst genoteerd uit onze regio in 2015 was het 5 kilometer lange traject op de A2 tussen knooppunt Batadorp en Eindhoven Airport waar het 61 keer mis ging.

    Het verkeerstechnisch ingewikkelde knooppunt De Hogt kende in totaal 20 ongelukken. Veel meer dan Batadorp en Ekkersweijer waar het respectievelijk 8 en 7 keer mis ging. Hulpdiensten rukten het vaakst uit voor een ongeluk op de snelweg op woensdag 4 mei, die dag ging het 15 keer mis waarvan maar liefst 12 keer op de A2.

    De Hogt
    Knoopunt De Hogt. Foto Ronald Otter

    A67
    De ongeveer 15 kilometer van de A58 die binnen deze regio valt, kreeg tot eind november in totaal te maken met 176 ongevallen. Daarmee gaat het filerijke traject in de regio aan kop met het aantal ongelukken per kilometer. Ter vergelijking: op de bijna 60 kilometer en ook met veel files kampende A67 in Zuidoost-Brabant ging het 298 keer mis, per kilometer is dat bijna de helft minder. Rijkswaterstaat heeft geen duidelijke verklaring hiervoor. De A2 - ongeveer 50 kilometer lang in deze regio - kende de meeste ongevallen, 519 stuks. Op de andere snelwegen in de regio, A50 en A270, viel het aantal ongelukken veel lager uit.

    In 2020 wordt gestart met de verbreding van de A58, het hele traject wordt dan voorzien van 3 rijstroken. “Met de verbreding van de A58 zal het grote aantal incidenten op dit punt tot het verleden behoren”, zegt Beerendonk. “Dit project is in 2023 klaar.”

    Spookrijder
    Spin in het web bij incidenten is de Verkeerscentrale Zuid-Nederland in Helmond, daar houden Wegverkeersleiders met camerabeelden Rijkswegen in de gaten. De alarmbellen gaan bij alle hulpdiensten èn de verkeerscentrale in Helmond af als er een spookrijder wordt gesignaleerd. Tot eind november werd op de snelwegen in de regio 20 keer een spookrijder gemeld. Het vaakst op de A2: 9 keer. Dat leidde op vrijdagavond 30 september tot een ernstig ongeval waarbij 2 doden en 2 zwaargewonden vielen: de 84 jarige spookrijder en een 51-jarige man uit Mol kwamen om het leven. Een dergelijk ernstig ongeluk is een uitzondering, meestal kan de spookrijder aan de kant worden gezet voordat het echt mis gaat.

    Overzicht plekken met de meeste ongelukken per hectometerpaal in Zuidoost-Brabant in 2016

    Klik op een rood bolletje voor meer informatie