Volledig scherm
Frans-Jozef Maas (r) en medewerker Theo van der Westen in de productiehal waar zeventig diverse drukmachines de relatiegeschenken bedrukken. © Van de Meulenhof

30 miljoen bedrukte pennen jaarlijks de deur uit bij IGO Post en Clipper in Helmond

HELMOND - Tot 30 miljoen bedrukte pennen gaan jaarlijks de deur uit bij IGO Post en Clipper in Helmond. Plus een keuze uit 2000 andere met bedrijfslogo's bedrukte relatiegeschenken in vele maten en prijsklassen.

Een cadeautje voor de klantenbinding is van alle tijden. Maar wat kies je tegenwoordig als relatiegeschenk? Bij de Plato Groep in Helmond, met de merken IGO Post, Clipper en sinds de overname vorige maand Compacon, kan een ondernemer haast niet misgrijpen. In de showroom liggen ze uitgestald: honderden cadeautjes. Van luxe kurkentrekkers en lamparmaturen, via vele soorten paraplu's en bedrukte kledingstukken, tot hebbedingetjes als powerbanks, usb-sticks, buttons en balpennen. Heel veel pennen in vele soorten.

Voor topman Frans-Jozef Maas zijn pennen nog steeds het relatiegeschenk bij uitstek. "Zo'n bedrukte pen als cadeautje doet het altijd. Iedereen heeft ze nodig en ziet ze dan ook regelmatig, bewust of onbewust. En veel mensen dragen die pennen, met daarop je logo, in hun binnenzak, dus op je hart. Op een betere plek kan je logo niet zitten, toch? Wij verkopen wel 20 miljoen tot 30 miljoen pennen per jaar."

Het mooie is dat de balpen aan de bron van het bedrijf stond dat in het hoogseizoen liefst 350 werknemers heeft en een omzet van 65 miljoen euro, zegt Maas. "Grondlegger Martin Jonkers is in 1945 in Helmond begonnen als handelaar in boeken en vulpennen. Op een reis naar de Verenigde Staten kwam hij de eerste balpennen tegen en hij was daar danig van onder de indruk. Hij werd één van de eerste ondernemers in Nederland die ze ging verkopen. Daar werd zijn handelsonderneming groot mee en hij startte eind jaren 50 het eigen merk Clipper. Met een magazijn in Mierlo en een fabriek voor de productie in De Mortel. Daar werden de onderdelen met spuitgietmachines gemaakt, die vervolgens bij vele Helmondse gezinnen thuis in elkaar werden gezet. In de jaren 60 kwamen er agenda's, aanstekers en sleutelhangers bij."

Beurzen
Het bedrijf ging met zijn tijd mee door te starten met de verkoop vanuit catalogi. Het bleef daardoor groeien, ook omdat eerst België en later Duitsland, Groot-Brittannië, Scandinavië en een groot deel van de rest van Europa als afzetgebied werden toegevoegd. In 1992 verhuisde het bedrijf naar het grote bedrijventerrein tussen Helmond en Asten. Daar staan inmiddels hallen en het hoofdkantoor met samen 27.000 vierkante meter (vier voetbalvelden) ruimte. Enorme magazijnen vol met voorraden waaruit het bedrijf direct kan leveren. Bovendien een grote productiehal met zo'n zeventig tamponeer-, zeefdruk-, digitaal print- en stempelmachines. Onder de werknemers zijn veel mensen uit de sociale werkplaats van Senzer.

Belangrijk onderdeel van de Plato Groep is de inkoopafdeling in Helmond, zegt Maas. "Deze is continu bezig te kijken wat er te koop is in de wereld. Ze bezoeken daarvoor belangrijke beurzen in Azië en Amerika en zorgen voor goede contacten met producenten. Natuurlijk letten ze op de prijs, maar de kwaliteit wordt steeds belangrijker. Het is al lang geen dumphandel meer met producten die milieubelastend, door kinderen gemaakt en na één keer gebruiken stuk zijn. Wij letten goed op de wet- en regelgeving en de Voedsel- en Warenautoriteit mag niets aan te merken hebben."

De verkoop van de artikelen gaat via de merken IGO Post, dat met catalogi en een website werkt, en Clipper, voor de wederverkopers. Daar zijn sinds kort Compacon in Barendrecht en een vestiging in Eindhoven bij gekomen, zegt Maas. "Met IGO Post bereiken we vooral kleine en middelgrote ondernemers. Compacon is meer actief in de bovenkant van de markt. Zij zijn goed in contacten met de heel grote bedrijven. Via ons verkoopnetwerk willen we dat ook in de rest van Europa gaan uitrollen."

Speciale vorm
Maas zegt klanten altijd te willen helpen. "Ze kunnen kiezen uit onze producten, maar ook zelf aangeven hoe ze hun bedrijf willen promoten. Als een bakkerij een usb-stick in de vorm van een brood wil, weten onze inkopers daar al varianten van op de wereldmarkt te vinden. Wil hij een speciale vorm, dan gaan we die zelf produceren. Vroeger hadden we hiervoor zelf een spuitgietmachine aan het werk. De medewerker die hiermee werkte, is intussen met onze hulp voor zichzelf begonnen en we besteden het werk aan hem uit. Hij zit in De Mortel, waar we vroeger zelf onze fabriek hadden."