Het kunstwerk Cannonball Heaven, gemaakt door Yinka Shonibare.
Volledig scherm
Het kunstwerk Cannonball Heaven, gemaakt door Yinka Shonibare. © Museum Helmond

Gemeentemuseum Helmond wilde portret Van Thiel niet

HELMOND - Het ene kunstwerk is het andere niet. Dat ondervond Michel van den Molengraft. Hij las in deze krant dat gemeentemuseum Helmond 'Cannonball Heaven' heeft gekocht, van de Brits-Nigeriaanse kunstenaar Yinka Shonibare. Dit werk uit 2011 bestaat uit een kanon dat kogels van textiel (Vlisco-stof) afvuurt. Het museum legde hiervoor zo'n 140.000 euro neer.

Een jaar geleden bood Van den Molengraft uit Oirschot ook een kunstwerk aan. Een geschilderd portret van Frans-Joseph van Thiel. Oud-Tweede-Kamervoorzitter en Helmonder. Gemaakt door Peer van den Molengraft, vader van Michel. Prijskaartje: 5.000 tot 10.000 euro.

„Ik kreeg een brief van directeur Marianne Splint. Het museum ging niet in op mijn aanbod vanwege het bescheiden collectiebudget. En omdat het schilderij niet kon worden ingepast in de permanente opstelling in het kasteel."

Geld
Dat was een teleurstelling. Michel van den Molengraft kon het geld goed gebruiken: hij wil een grote expositie inrichten in 2022, het honderdste geboortejaar van zijn vader.

Peer van de Molengraft was een bekende portretschilder. Hij heeft Brabantse bisschoppen vereeuwigd. Staatshoofden, zoals keizer Haile Selassie van Ethiopië, president Soeharto van Indonesië en koning Hussein van Jordanië. En oud-burgemeesters van Eindhoven. Die werken prijken in het gemeentehuis aldaar.

Frans-Joseph van Thiel poseerde twee keer. Het eerste portret stamt uit 1972. „Dat hangt in de Tweede Kamer. De twee werden vrienden. Tijdens een van de vele gesprekken heeft vader hem nog een keer geschilderd. Van Thiel staat er losser, vriendelijker op. Met meer expressie."

Sinds het overlijden van Peer van den Molengraft (2014) ligt dat schilderij bij Michel in de opslag. „Ik heb het aangeboden aan de familie. Daar had ook niemand belangstelling."

Quote

Ik heb het aangeboden aan de familie. Daar had ook niemand belangstelling.

Michel van den Molengraft

'Vakkundig gemaakt door een traditionele portretschilder.' Zo omschrijft Annemieke Hogervorst het aangeboden werk. Als conservator Mens & Werk en Stadshistorie van het gemeentemuseum beoordeelde zij destijds het schilderij. „Je moet altijd de afweging maken of je er iets mee kunt. In hoeverre het een aanvulling is. Het moet binnen de collecties passen. Voor stadshistorie hebben we gekozen voor het kasteel en zijn bewoners, en de stad. Of het moet erg speciaal zijn", legt ze uit.

„Frans-Joseph van Thiel is een bekende Helmonder geworden door zijn Kamervoorzitterschap. Wat dat betreft is het eerste portret interessanter. Dat is geschilderd vanuit deze functie."

Budget
En hoe zit dat nu met het budget? „Het is inderdaad beperkt. Voor het 'kanon' hebben we subsidies kunnen krijgen, onder meer van het Mondriaanfonds." Het grootste deel is betaald door De vrienden van het Gemeentemuseum,  geeft directeur Splint aan. "Wat er nog over was, hebben wij bekostigd." Ze wilde geen bedragen noemen, dat vindt ze niet chique.  Hogervorst: "We wilden al lang een werk van Shonibare, vanwege de relatie met Vlisco."

Voor het aangeboden schilderij van Van Thiel is dus geen ruimte. Het zou van depot in depot belanden. Dat wil Peer van den Molengraft ook niet. „Het gaat mij er vooral om het portret een goede plek te geven, anders dan in mijn opslag."

Helmond leek hem een logische plaats.

Portret van oud-Kamervoorzitter Frans-Joseph van Thiel, geschilderd in 1982 door Peer van den Molengraft.
Volledig scherm
Portret van oud-Kamervoorzitter Frans-Joseph van Thiel, geschilderd in 1982 door Peer van den Molengraft. © Michel van den Molengraft