Volledig scherm
Foto ter illustratie © ANP XTRA

Helmondse in actie na zoveelste storing: ‘Wil dat Ziggo me serieus neemt’

HELMOND - Het regent in Helmond klachten over Ziggo. Eefje van der Linden uit Brandevoort vond het tijd voor actie. Haar oproep om storingen door te sturen, leverde honderden reacties op. “Wil dat Ziggo nu eerlijk is.”

Wie weleens met de Ziggo-klantenservice heeft gebeld, herkent het meteen. ‘Kunt u de mediabox een keer aan- en uitzetten? Heeft u gekeken of de kabels er goed inzetten? Ik zie dat u een oude modem heeft, misschien ligt het daar aan. Wilt u dat we een monteur sturen?’ De vragen zijn bij elk klachtentelefoontje over een internet- of televisiestoring hetzelfde. „Maar ondertussen weet je dat allerlei mensen in de wijk precies hetzelfde probleem hebben. Dan kan het toch niet aan jouw eigen kabeltjes liggen?”

Riedeltje
Aan het woord is Eefje van der Linden. Brandevoortse. Ze begon vorige week met het verzamelen van klachten over Ziggo in Helmond. Niet om het bedrijf neer te halen, wil ze benadrukken: Ik ben er eigenlijk heel tevreden over, ga ook echt niet weg. Maar als ik een keer storing heb en ik bel op, dan krijg ik een student aan de lijn die elke keer hetzelfde riedeltje afspeelt. Dan wordt de frustratie alleen maar groter. Ik wil serieus worden genomen, dat ze echt naar mij luisteren. En ik wil dat Ziggo eerlijk is over oorzaak van de vele storingen in deze tijd.”

Via Facebook plaatste ze een oproep, die belandde weer op een website over de wijk Brandevoort en daarna was het hek van de dam. Via social media regende het honderden, zo niet duizenden, reacties. Met het aantal mensen daadwerkelijk een klacht doormailde viel het mee: zestig in totaal. En die leerden dat het probleem zich niet beperkt tot Brandevoort. Van der Linden kreeg reacties uit zo’n beetje alle Helmondse wijken: van Dierdonk tot en met Mierlo-Hout.

Centrale
Met al die e-mails onder haar arm ging ze naar Ziggo om aan te tonen dat het niet allemaal individuele storingen zijn van mensen, maar dat er iets grootschaligers aan de hand is. Dat bleek te kloppen, leert navraag bij het kabeltelevisiebedrijf. Bij een grote centrale in Helmond is iets misgegaan, laat een woordvoerder weten. Daar komt het signaal via een glasvezelkabel binnen en wordt het omgezet naar een signaal dat naar de mensen in Helmond en Deurne toe gaat. In die aansluiting was iets fout gegaan. Als je meldingen van storingen krijgt, moet je de oorzaak eerst zien te vinden en het dan zien op te lossen. Daar zijn we een paar weken mee bezig geweest. Vanaf vandaag zou alles moeten zijn opgelost.”

We bellen even met Van der Linden om te polsen of dat antwoord haar geruststelt. Zeiden ze vandaag? Ik heb al de hele ochtend geen internet en gisteravond ook al niet”, is ze sceptisch. „En ik zag via Whatsapp dat veel mensen uit Brandevoort daar ook last van hebben. Dus ons probleem is absoluut nog niet opgelost.” Dan maar weer een telefoontje naar Ziggo. De woordvoerder: Het kan zijn dat mensen de komende twee weken individueel nog last hebben van storingen, maar het grotere probleem in Helmond zou moeten zijn opgelost.”