Mickey Rourke in Bavaria-reclame
Volledig scherm
Mickey Rourke in Bavaria-reclame © Youtube

Mickey Rourke schreeuwde: Give me a fucking Bavaria

Morgan Freeman sluit deze week als zoveelste Hollywoodster aan in een rij Bavaria-reclames die inmiddels gebeiteld zit in het collectief geheugen. Topman Swinkels blikt terug op woede-uitbarstingen van Mickey Rourke, de allerlaatste rol van Lee van Cleef en Don Johnson die zelf de brouwerij belde.

Zweten

Het is een paar minuten over tien als Peer Swinkels nog maar eens op zijn horloge kijkt. Hij vloekt een keer. De Bavaria-topman staat in de lobby van het Waldorf-Astoria, een van de meest exclusieve hotels in New York, hartje Manhattan. De benedenverdieping ervan is afgehuurd, bezoekers moeten via de zijdeur. En dat allemaal vanwege een brouwerijtje uit Lieshout dat hier een reclame opneemt. Er valt alleen niks te filmen, omdat de man om wie alles draait er niet is: acteur Mickey Rourke. "Drie dagen voor de shoot had ik pas zijn contract binnengekregen per fax. Dat was al zo'n gedoe", vertelt Swinkels. "Als dit dan gebeurt, begin je te zweten."

Het is in 2010 de eerste Bavaria-reclame waar de handtekening van Peer Swinkels onder staat. De brouwerij heeft in de jaren negentig dan al indruk gemaakt met verschillende wereldsterren in haar reclames. Zo schiet Lee van Cleef, voormalige western-revolverheld, in 1989 een kroonkurk van een Lieshouts pilsje. Voor Bavaria is het de eerste beroemdheid, voor Van Cleef zijn laatste rol. "Een paar weken later overleed hij", vertelt Swinkels. "Bavaria heeft toen nog contact gezocht met zijn familie, omdat er werd getwijfeld of we dit wel moesten uitzenden."

Peer kent de verhalen van zijn vader Peter Swinkels, die dan nog aan de touwtjes trekt. Nog een anekdote: In de jaren negentig krijgt zijn vaders secretaresse een bizar telefoontje. Don Johnson aan de lijn, de tv-ster van Miami Vice. Hij belt uit zichzelf. "De secretaresse was er compleet van ondersteboven. Maar mijn vader wist helemaal niet wie Don Johnson was." Wat blijkt? De Amerikaan, achtervolgd door een drankverslaving, heeft in een Amsterdams hotel een alcoholvrije Bavaria gedronken. Hij is zó onder de indruk dat hij zelf de brouwer belt. Vervolgens is het een koud kunstje om hem te regelen voor een reclamespot.

Lees verder onder de video

Over de zeik

Het is kwart over tien als een geblindeerde bus met dé Mickey Rourke de parkeerkelder inrijdt. Een zucht van verlichting. Maar wel een korte. De Amerikaanse acteur pakt namelijk vanuit de kelder regelrecht de lift naar de presidentiële suite. Op zijn kamer bestelt hij doodleuk een biefstuk. Swinkels: "We hadden al zo weinig tijd. Normaal schiet je zo'n reclame in drie dagen, wij hadden een paar uur.

Uiteindelijk kwam hij toch naar beneden en verliepen de opnames heel soepel. Totdat een hele take opnieuw moest omdat er een geluidshengel in beeld was te zien. Hij was zo over de zeik dat hij meteen naar boven ging en weigerde terug te komen."

Het Waldorf-Astoria afhuren, een wereldster strikken, een filmcrew invliegen: er zijn goedkopere manieren om een televisiespotje op te nemen. Het is de consequentie van werken met wereldsterren. Swinkels: "Maar ze krijgen echt geen miljoenen, hoor. De locatie en de crew kosten vaak meer geld. Dure campagne? Dat hoeft niet. Veel van die reclames gingen al snel heel internet rond. Dan hoef je ze niet telkens voor veel geld op tv uit te zenden."

De kosten van de ster worden ook bepaald door welke rechten je afkoopt. Is de reclame alleen bedoeld voor Nederland, of ook voor over de grens? Het maakt een wereld van verschil. Swinkels: "Als je de reclame met daarin een Amerikaanse ster ook in Amerika wilt uitzenden, ben je veel duurder uit dan als je je tot Nederland beperkt."

Zelf kijken de Hollywoodsterren minder naar het geld en meer naar het script en het product. Imago is alles. ,,En dat luistert heel nauw", zegt Swinkels. "Je zou denken dat je alles voor elkaar krijgt als je maar genoeg geld biedt. Zo werkt dat niet bij die sterren. Ze kijken vooral of de reclame en het verhaal bij hen passen. Dat is veel belangrijker."

Lees verder onder de video

Armpje drukken

Peer Swinkels besluit zelf maar even met Mickey Rourke te gaan praten. Ze hebben het over zijn arm die hij een paar dagen eerder heeft verbrijzeld bij een wedstrijdje armpje drukken.

De zalvende woorden van Swinkels verleiden Rourke om weer voor de camera te gaan staan. Maar dan moest het wel in slechts één take. Swinkels: "Op het einde moest hij heel geïrriteerd een biertje bestellen, maar dat deed hij veel te flauwtjes. Ik vroeg of hij de opname toch opnieuw wilde doen. Toen liep hij woedend naar de bar en schreeuwde: 'Give me a fucking beer!' Dat stond helemaal niet in het script, maar het was zo briljant dat het toch de televisie heeft gehaald."

Je zou er bijna van gaan denken dat elke excercitie met een wereldster een achtbaan van gedoe oplevert. Als iemand dat vooroordeel met zich meedraagt, is het wel Charlie Sheen. Zijn leven hangt ogenschijnlijk van verslavingen en misdragingen aan elkaar als Bavaria hem in 2012 strikt voor een spotje van Bavaria 0,0%. Swinkels: "Ik verwachtte een tweede Mickey Rourke, maar alles verliep vlekkeloos. Charlie Sheen was zo professioneel."

Sheen maakt indruk met zijn talent. Swinkels: "Zo'n man spat van het scherm af. Dat geldt natuurlijk ook voor Mickey Rourke, en eigenlijk voor al die grote sterren. Die zijn niet voor niks zo bekend geworden. Als zij op beeld komen gebeurt er iets unieks, iets magisch."

Lees verder onder de video

Het maakt de keuze voor een beroemdheid een logische. De kans om in één klap indruk te maken met een reclame is een stuk groter. "Het is echt niet de enige sleutel tot succes, maar ik denk dat we er bij Bavaria een aantal keer in zijn geslaagd om alles te laten kloppen. Iedereen herinnert zich de reclame waarin Marco van Basten in San Siro dat dopje van een flesje schopt. Daar word ik vijfentwintig jaar later nog over aangesproken. Dat maakt me heel trots."

ANDERS

Bavaria had veelal patent op Hollywood-sterren met een rafelrandje: van de bitchy tv-ster Joan Collins en Playboy-koning Hugh Hefner tot enfant terrible Mickey Rourke. Dat leverde reclames met de nodige zelfspot op. Morgan Freeman past in het rijtje omdat hij ook een Amerikaanse filmster is. Maar wel eentje zonder rafelrandje, en een reclame zonder zelfspot. Het heeft er alles mee te maken dat hij wordt ingezet voor Swinckels', het tweede pilsje van het bedrijf. En dat mag toch even net wat anders.

Lees verder onder de video

Marco van Basten
Volledig scherm
Marco van Basten © nvt
Peer Swinkels van Bavaria.
Volledig scherm
Peer Swinkels van Bavaria. © ADN Beeldredactie
Morgan Freeman.
Volledig scherm
Morgan Freeman. © RV

Gemert e.o.