Volledig scherm
Morgan Freeman in nieuwste reclame van Bavaria. © Bavaria

Morgan Freeman prijst Bavaria aan: 'Hij zei dat hij het lekker vond'

VideoLIESHOUT - Bavaria strikte wel vaker een grote naam voor zijn commercials. Nu wordt ook bij het groots aan de man brengen van het 'tweede' pilsje, Swinckels', een wereldster ingezet: Morgan Freeman.

Lee van Cleef, Joan Collins, Don Johnson, Mickey Rourke, Hugh Hefner, Charlie Sheen: ze kwamen de afgelopen jaren stuk voor stuk voorbij op televisie met een biertje in de hand. Een Bavaria-biertje. Met Morgan Freeman heeft de bierbrouwer opnieuw een wereldster in zijn commercial. Maar de Oscarwinnende acteur zet zijn lippen niet aan een Bavaria, maar aan een Swinckels'. Het zegt alles over de ambitie van het Lieshoutse bedrijf met haar tweede pils.

Mooie stem
De boodschap van de reclame: vertrouw op je eigen gevoel en durf met Swinckels’ eens voor een ander pilsje te kiezen. Luister naar je innerlijke stem. Zoiets. "Dan ga je nadenken wie een mooie stem heeft en toen viel opeens de naam Morgan Freeman", vertelt Gijs Swinkels, marketingmanager bij Bavaria, over de man die bekendstaat als Hollywood’s voice of God. "Er stonden meer namen op het lijstje, maar die van Morgan Freeman als de eerste. Nadat we het script naar zijn agent hadden gestuurd, kregen we een mailtje terug: He likes it."

Memphis
En dus vloog Swinkels in november naar Memphis, de stad waar Morgan Freeman werd geboren. Tussen de opnames van de reclame door kletsten de twee kort met elkaar. "Het is een heel charismatische man. Hij vertelde dat hij niet zo vaak reclames doet. Dat is natuurlijk leuk om te horen. Of hij Swinckels’ ook heeft geproefd? Uiteraard, hij zei dat hij het lekker vond", glimlacht Swinkels, die verder niks wil zeggen over wat hij Freeman moest betalen. Meer of minder dan een miljoen? "Nou, het valt nog best mee wat het kost", wil hij alleen kwijt.

Geen risico's
De grote naam Morgan Freeman staat ook voor de plannen die Bavaria met Swinckels' heeft. Het pils werd tien jaar geleden ontwikkeld als eerbetoon aan de zeven generaties die de brouwerij groot maakten. Sindsdien dook het langzaam op in steeds meer restaurants en cafés. Een bewuste keuze: met het bier waar de eigen familienaam op staat, worden geen risico's genomen. Het wordt zorgvuldig gebracht.

Het resultaat is dat Swinckels' in 450 horecazaken wordt verkocht, ook boven de rivieren: "Op veel plekken waar we met Bavaria niet tussenkomen, kan er wel Swinckels worden besteld", zegt Gijs Swinkels. Dat mag nu ook heel Nederland weten. Vanaf volgende week ligt het bier voor het eerst in de supermarkt. Elke supermarkt. Daarna moet het buitenland volgen. Aan de naam zal het niet liggen, ook Morgan Freeman kan Swinckels prima uitspreken.

Gemert e.o.