Volledig scherm
De drie vrouwelijke buurtadviseurs (vlnr): Reny Nijssen, Lianda de Vos en Nadina Hamzic. Op de voorgrond: wijkbeheerder Carli van Heeswijk en achter: Henk de Laat. © Fotopersburo van de Meulenhof BV

Kracht uit burgers in Meierijstad die meedenken

SINT-OEDENRODE - Burgers weten goed hoe hun wijk, kern of buurt mooi en praktisch ingericht kan worden. Om hun wensen, zorgen en vragen daadwerkelijk binnen het gemeentelijk apparaat behandeld te krijgen, stelde Meierijstad vier buurtadviseurs en een wijkbeheerder aan.

Een aanspreekpunt in de wijk, verbinding maken tussen burgers en de gemeentelijke organisatie zodat mensen niet van het kastje naar de muur lopen: dat is de taak van Nadina Hamzic in Boskant, centrum Sint-Oedenrode en een deel van Veghel. Collega Lianda de Vos is verantwoordelijk voor Nijnsel, Wijbosch en een stukje Veghel, Henk de Laat is alert in Olland, Schijndel plus een Veghels gedeelte en wijkbeheerder Carli van Heeswijk ondersteunt de buurtadviseurs in Meierijstad. Reny Nijssen ruilde haar baan als beleidsmedewerker in voor de functie van buurtadviseur en loopt nog even mee.

Klussenaanhanger
Burgers wezenlijk inzetten en laten meepraten over weginrichting, groenbeleid, straatverlichting of woonprojecten in hun eigen omgeving. Volgens Van Heeswijk duurt het voortraject dan wellicht langer, maar win je uiteindelijk aan de eindstreep. ,,Wettelijke regels buigen we niet om, maar in plaats van 'kan niet' kijken we naar wat wél mogelijk is. Als wensen van burgers uitgevoerd worden, voelen ze zichzelf ook verantwoordelijk voor het resultaat." De Vos vertelt van de Nijnselse speeltuin. "Die is opgeknapt door wijkbewoners. Ik legde contacten in de buurt en uiteindelijk deed de buurt zelf het werk. We zetten de klussenaanhanger van de gemeente in met genoeg schoffels en gereedschap. De volgende dag haalde de gemeente het afval op."

Nadina Hamzic was bij een gesprek tussen de Boskantse dorpsraad en verenigingen. "Boskanters gaven verschillende suggesties voor invulling van de openbare ruimte. In september is er een wijkschouw. Dan leggen we de aandachtspunten vast in een actieplan." Van Heeswijk ziet graag dat er tijdens een wijkschouw rolstoelers meerijden om obstakels beter te registreren. "Uiteraard ligt er een onderhoudsplan voor bermen, trottoirs en wegen. Vanwege bezuinigingen werden normen opgeschroefd. Een wortelopdruk van één centimeter pakte de gemeente aan in het verleden. Nu pas bij meerdere centimeters. Willen wijkbewoners eerder zelf losliggende tegels repareren? Dat kan met inzet van de klussenaanhanger." Henk de Laat: "Ik werkte als buurtadviseur in Veghel en mijn ervaring is: mensen accepteren veel als je het uitlegt. In Olland zie ik een nieuwe uitdaging. Kijken wat we kunnen bereiken met internetverbinding en woningbouw."

Inleveren
Van Heeswijk maakt duidelijk dat de nieuwe gedachtegang, de actielijst van de buurtadviseurs uitvoeren, ook moet doordringen tot gemeentelijke beleidsmedewerkers. "Zij dienen plannen te toetsen aan de praktijk, niet achter het bureau." Zijn voorbeeld uit Schijndel: "Een wijkbewoner vroeg of de lantaarnpaal bij de brandgang de hele nacht kon branden. Daarvoor wilde hij wel een nachtelijk verlichtingspunt verderop inleveren. Dat is nu de kracht van een gemeente: burgers die meedenken."

Naast praktische leefbaarheid spelen ook emotionele zaken een rol in de wijk. Wat kan een buurtadviseur betekenen bij woningvervuiling of overlast? Hamzic: "We hebben contacten bij de politie, woningbouwverenigingen en welzijnswerk. Als wij een schakel kunnen zijn in de wijk dan doen we dat."

Burgers kunnen zelf meldingen doorgeven via 140413, de website  of met de app Buiten Beter.

Best e.o.