article
1.6474186
BEST LEZER - In de rubriek 'Beste lezer' gaan leidinggevende redacteuren in op ontwikkelingen bij het ED of in de journalistiek. Vragen of opmerkingen via mail.
Beste lezer - Alchemie
BEST LEZER - In de rubriek 'Beste lezer' gaan leidinggevende redacteuren in op ontwikkelingen bij het ED of in de journalistiek. Vragen of opmerkingen via mail.
http://www.ed.nl/mening/beste-lezer-alchemie-1.6474186
2016-10-01T08:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.4519842.1432382049!image/image-4519842.JPG
Eindhoven,Beste lezer,hermes
Mening
Home / Mening / Beste lezer - Alchemie

Beste lezer - Alchemie

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Lucas van Houtert.
      Fotograaf
    BEST LEZER - In de rubriek 'Beste lezer' gaan leidinggevende redacteuren in op ontwikkelingen bij het ED of in de journalistiek. Vragen of opmerkingen via mail.

    Moet hier innovatie vandaan komen? fluisterde hoofdredacteur John van den Oetelaar in mijn oor. Ik volgde zijn blik omhoog, naar het rijkelijk beschilderde plafond. En weer naar beneden langs het houtsnijwerk op de muren naar het gezelschap op de bodem van de Groningse aula. Vooraan zat een gezelschap heren in zwarte toga en baret. Alsof we teruggevallen waren in de negentiende eeuw. Maar het onderwerp in de statige universiteitszaal was toch echt de toekomst. Om precies te zijn: de toekomst van de journalistiek.

    We waren er voor Bart Brouwers – eveneens in het uniform der professoren. Hij hield zijn inaugurele rede, horend bij zijn benoeming tot hoogleraar journalistiek. Hij is er 'inne van hier'. Woont nog steeds in Waalre, is de zoon van Ton Brouwers die meer dan dertig jaar hoofdredacteur was van deze krant. Maar Bart is vooral de man die als geen ander op zoek is naar mogelijkheden om de journalistiek te vernieuwen en dat om te zetten in klinkende munt. Het is die zoektocht die de genodigden bij elkaar bracht in de Da Vinci Code-achtige zaal: we waren allemaal alchemisten, op zoek naar manieren om van journalistiek goud te maken.

    Het was niet het jongste gezelschap, in Groningen, en ook dat stak achter de vraag van John of hier nu de vernieuwing vandaan moest komen. Het was natuurlijk met enige zelfspot: ook wij zijn alchemist. Al een jaar of vijftien zijn we aan het zoeken naar iets dat nieuwe lezers aan het ED bindt en op termijn de papieren krant kan vervangen als voornaamste inkomstenbron.

    Wat we in al die jaren gevonden hebben? Niet alles was even succesvol. Ons jongerenmagazine Peper ging in 2006 uit de rekken, stadsglossy Frits is zelfstandig bezig aan een doorstart. We maakten apps, stuurden sms-alerts, smeedden een plan voor een nooit verschenen gratis forensenkrant (in de tijd dat gratis dagbladen floreerden). Zo gaat dat: innoveren is een zaak van vallen en opstaan. En zelfs de succesvolle innovaties kunnen op een goede dag een lege huls blijken. Denk aan Hyves, tien jaar geleden revolutionair, thans geschiedenis. Nog maar een paar jaar geleden was 'Nokia' een ander woord voor telefoon. De succesvolle telefoonpionier is van de markt gevaagd.

    We staan na al die jaren ploeteren niet met lege handen. Onze site is de regionale nummer één en zorgt er samen met krant en Facebook voor dat meer mensen dan ooit hun nieuws van het ED krijgen. Zo'n 70 procent van iedereen boven de dertien jaar, leest ons minstens een keer per week.

    Commercieel is het allemaal wat minder indrukwekkend - op internet is het dunne soep waar het gaat om advertentie-omzetten. En lezers laten betalen blijkt wereldwijd een moeilijke opgave.

    Daar werpt de e-paper gelukkig steeds meer vruchten af, een wat mij betreft hilarische vorm van innovatie. Want het technische snufje dat elektronische krant heet, bestaat feitelijk uit foto's (pdf's) van krantenpagina's. Ze brengen dus het nieuws van gisteren, en dat in 2016... Maar we verkopen er inmiddels zoveel dat de totale betaalde oplage van het ED hoger is dan een jaar geleden. Misschien laat die e-paper wel zien dat we een verkeerde kant op aan het innoveren waren. Veel van de innovaties in de krantenwereld hebben te maken met het sneller brengen van nieuws. Maar is dat wel waar je een abonnement voor neemt? Staat een abonnement niet gewoon voor een prettig begin van de dag, voor het gevoel verbonden te zijn met de wereld om je heen. Ik denk dat de krant - van papier of op een schermpje - ook een soort trouwe gids is die je dagelijks vertelt wat je moet weten van de wereld. Een anker in een onoverzichtelijke wereld, een oude bekende – in ons geval voorzien van sandalen en een zwarte boodschappentas en met een voorkeur voor zwaar bier.