article
1.6098715
BESTE LEZER - In de rubriek 'Beste lezer' gaan leidinggevende redacteuren in op ontwikkelingen bij het ED en op journalistieke keuzes die de redactie maakt.
Beste lezer - Misvattingen
BESTE LEZER - In de rubriek 'Beste lezer' gaan leidinggevende redacteuren in op ontwikkelingen bij het ED en op journalistieke keuzes die de redactie maakt.
http://www.ed.nl/mening/beste-lezer-misvattingen-1.6098715
2016-06-11T08:19:03+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.151014.1341434367!image/image-151014.jpg
Eindhoven,Beste lezer,hermes
Mening
Home / Mening / Beste lezer - Misvattingen

Beste lezer - Misvattingen

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Chris Paulussen.
    BESTE LEZER - In de rubriek 'Beste lezer' gaan leidinggevende redacteuren in op ontwikkelingen bij het ED en op journalistieke keuzes die de redactie maakt.

    De vernieuwing van de krant blijft de gemoederen bezig houden. Positieve en negatieve reacties wisselen elkaar af en wat opvalt is dat er nogal wat misverstanden aan ten grondslag liggen. En dan heb ik het niet alleen over de nieuwe columns waardoor veel lezers zich overvallen voelen.

    'De krant staat tegenwoordig vol met columns', is een veel gehoorde klacht. Ik heb andere kranten er eens op nageslagen en ik heb geconstateerd dat in het ED niet veel meer of minder columns staan dan in de meeste andere kranten. Het aantal columnisten zegt weinig, want in de meeste gevallen leveren zij niet meer dan één bijdrage per week.

    'De krant is minder regionaal geworden', klagen lezers. Verhoudingsgewijs is dat waar. De krant is ook veel dikker geworden. De krant is daardoor completer geworden. Er is meer ruimte voor nieuws en achtergronden uit binnen- en buitenland en voor wat lichtere onderwerpen – de krant mag ook onderhoudend zijn – en dus ook voor columnisten van buiten de regio. En het mooie is dat die uitbreiding niet ten koste is gegaan van het regionale aanbod.

    De veranderingen zijn vorig jaar ingezet na de overname van de Wegener-kranten – waarvan het ED er één was – door de Belgische Persgroep. De Persgroep was in Nederland al eigenaar van de Volkskrant, Trouw, het Parool en het AD. Inclusief het voormalige Wegener is de Persgroep met afstand de grootste krantenuitgever van Nederland.

    Uitgangspunt van de Persgroep is dat de regionale kranten in hun verschijningsgebied de belangrijkste nieuws- en informatiebron moeten zijn – op papier en online – , niet alleen wat de regio betreft maar ook voor wat elders in de wereld gebeurt. Daar komt bij dat de meeste mensen maar één krant lezen en ze mogen dan ook verwachten dat ze door die krant breed geïnformeerd worden.

    Dat kan ook door samen te werken en gebruik te maken van de schaalgrootte van de Persgroep. Door de krachtenbundeling van de voormalige Wegenerkranten en het AD met zijn regionale edities is de grootste nieuwsorganisatie van Nederland gevormd. Die samenwerking vergt aanpassingen van zowel het AD als van de regionale kranten. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat de regionale kranten geïntegreerd worden in het 'oude' AD. De samenwerking moet juist vruchten afwerpen door gebruik te maken van elkaars sterke punten.

    En dat brengt me bij wat misschien wel het grootste misverstand is. 'Ik snap dat u met uw rug tegen de muur staat en inmiddels weinig anders meer kunt na alle wisselingen van eigenaar, reorganisaties etc.', zo begon een lezer een kritische reactie.

    Dat de krant met de rug tegen de muur staat is een misvatting. De Persgroep is een financieel gezonde onderneming. En de Persgroep zou Wegener nooit hebben overgenomen als het bedrijf geen toekomst meer zou zien voor kranten.

    De veranderingen die – in een inderdaad moeilijke markt – zijn doorgevoerd zijn dan ook geen teken van zwakte maar van kracht. Ja, er is gereorganiseerd en bezuinigd sinds de overname, maar er is ook fors geïnvesteerd. Kijk alleen maar naar de omvang van de krant.

    De mediawereld verandert. Er is duidelijk sprake van een verschuiving van papier naar online. Dat ziet ook de Persgroep en daarom wordt ook geïnvesteerd in zowel de papieren krant als in de online-activiteiten. Het is nog veel te vroeg om de krant als zieltogend af te schrijven. Ondanks dalende oplages lezen nog miljoenen Nederlanders dagelijks een betaalde krant. En zeker zo belangrijk, die kranten zijn nog altijd relevant.

    Deze week verscheen de Campusbrochure van de Persgroep. Voor intern gebruik, maar hier het vermelden waard, al is het maar omdat het indrukwekkende trainings- en cursusaanbod aantoont dat de Persgroep ook fors investeert in zijn journalisten. Dat gebeurt niet in een bedrijf waar armoe troef is. Voorlopig bent u nog niet van ons af.

    Vragen of opmerkingen c.paulussen@ed.nl.