article
1.6272379
Hoe is het de corporate rebels uit Eindhoven vergaan die 3 weken door de VS en Canada zijn getrokken op zoek naar inzichten voor blijvend geluk op de werkvloer? Daags na onze eerste ontmoeting in juni zijn de Eindhovense dertigers Joost Minnaar en Pim de Morree in het vliegtuig gestapt.
Zoektocht naar blijvend geluk op de werkvloer (2)
Hoe is het de corporate rebels uit Eindhoven vergaan die 3 weken door de VS en Canada zijn getrokken op zoek naar inzichten voor blijvend geluk op de werkvloer? Daags na onze eerste ontmoeting in juni zijn de Eindhovense dertigers Joost Minnaar en Pim de Morree in het vliegtuig gestapt.
http://www.ed.nl/mening/blogs/eco-talk/zoektocht-naar-blijvend-geluk-op-de-werkvloer-2-1.6272379
2016-08-17T14:03:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6272413.1471442117!image/image-6272413.jpg
Eindhoven,Economie,Geluk,hermes
Eco Talk
Home / Mening / Blogs / Eco Talk / Zoektocht naar blijvend geluk op de werkvloer (2)

Zoektocht naar blijvend geluk op de werkvloer (2)

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Corporate rebels Joost Minnaar (links) en Pim de Morree.
      Fotograaf
    Hoe is het de corporate rebels uit Eindhoven vergaan die 3 weken door de VS en Canada zijn getrokken op zoek naar inzichten voor blijvend geluk op de werkvloer? Daags na onze eerste ontmoeting in juni zijn de Eindhovense dertigers Joost Minnaar en Pim de Morree in het vliegtuig gestapt.

    Op bezoek bij goeroes aan de andere zijde van de grote plas die werk hebben gemaakt van het gelukkiger maken van medewerkers op de werkvloer.

    Mantra
    Daarvan is niet alleen uit idealisme studie gemaakt. Gelukkig personeel presteert meer en beter waardoor de organisatie uiteindelijk winstgevender wordt, luidt de mantra. Voor hun trip naar de VS en Canada hadden de corporate rebels uit Eindhoven al lessen geleerd. Zorg voor een platte organisatie, geef medewerkers vertrouwen in plaats van hen te controleren en vervang managers voor een coach of mentor die inspireert en faciliteert. Inzichten niet alleen uit managementboeken, maar ze hebben verschillende lieden in Europa bezocht.

    Van voetstuk gevallen
    Terug uit de VS en Canada hebben Minnaar en De Morree verslag uitgebracht. Welke nieuwe inzichten hebben ze opgedaan? Wat blijkt? Hun 'held' en voor vertrek aangeduid als hun belangrijkste gesprekspartner Simon Sinek is van een voetstuk gevallen. Ongeïnspireerd heeft hij zijn plaat afgedraaid tijdens het bezoek uit Eindhoven. Bescheidenheid was daarbij ver te zoeken bij de bekende managementgoeroe. Sinek heeft naam gemaakt met de waarom-vraag. Pas als duidelijk is waarom iemand of een organisatie iets doet, kunnen medewerkers daarin geloven.

    Zingerman's
    Dat het in iedere organisatie draait om vertrouwen, vrijheid, flexibiliteit en transparantie zien Minnaar en De Morree bij Ari Weinzweig van horecaketen Zingerman's. Volgens het Eindhovense duo een 'mooie vent die zich anarchist noemt'. Begonnen met een lunchrestaurant stuurt hij inmiddels 700 mensen aan en zijn concepten zijn goed voor een jaaromzet van 60 miljoen dollar. De corporate rebels hebben op het hoofdkwartier van Zingerman's in Ann Arbor, Michigan, gezien wat de voordelen zijn van 'open bookmanagement': transparantie op de werkvloer in optima forma. Minnaar en De Morree zijn bij een bijeenkomst geweest waarbij iedereen mee praat én denkt over omzet, winst, kosten en andere onderdelen van de bedrijfsvoering. De afwasser spreekt zijn collega's toe over de omzetontwikkeling. De Eindhovenaren hebben geleerd dat deze aanpak alle medewerkers het gevoel geeft dat zij hun eigen bedrijf runnen. En daar krijgt een bedrijf veel voor terug, zoals motivatie en verantwoordelijkheidsbesef. "Het onderlinge vertrouwen is groot en iedereen voelt zich serieus genomen."

    Collectieve wijsheid
    Bij softwarebedrijf Menlo Innovations beginnen de ongeveer 50 werknemers de werkdag steevast staand in een cirkel. In hoog tempo vertellen zij elkaar in een minuut of 12 wat ze vandaag gaan doen, wat ze nodig hebben en hoe ze zich voelen. Minnaar en De Morree zien de kracht van collectieve wijsheid bij Menlo naar boven drijven en dat collega's elkaar geregeld informeren over privékwesties. 'Mijn auto is kapot, wie kent een goeie monteur?' 'Mijn echtgenoot is hoogleraar wiskunde en vindt het leuk om je in zijn vrije tijd te helpen met die coderingen waar je maar niet uitkomt.' De Morree: "Als je weet dat een collega zich slecht voelt, werp je hem of haar geen rare blikken toe als diegene eerder huiswaarts keert". Kortom: transparantie leidt tot een teamgevoel, verbondenheid en onderling begrip.

    Blijvend geluk
    Tijdens hun reis van 3 weken hebben Minnaar en De Morree 5.000 kilometer afgelegd. Genoeg tijd dus om hun gesprekken en inzichten ter plekke met elkaar te reflecteren. Wat nu? Hoe verder? Hoe gaan ze hun gedachtegoed omzetten in iets structureels? Iets dat meer impact heeft én houdt dan presentaties en workshops geven? En kunnen ze er geld mee verdienen? Het duo is er nog niet uit. Ze overwegen verschillende bedrijfjes te gaan opzetten die allemaal een bijdrage leveren aan het hogere doel: blijvend geluk op de werkvloer. De corporate rebels voeren daarover gesprekken met een potentiële investeerder.

    Omwenteling
    Een bedrijfje dat zich bijvoorbeeld richt op een inspirerende werkplek. Weg met de kille kantoortuin! Een ander bedrijfje dat gespecialiseerd is in consultancy: bedrijven van adviezen voorzien. Weer een andere onderneming die handvatten biedt voor e-learning, zodat medewerkers zelf aan de slag kunnen. En misschien kan een documentaire van de corporate rebels worden gemaakt die anderen inspireert. De harten van Minnaar en De Morree zelf zijn immers harder gaan kloppen door een tv-documentaire over de Braziliaanse ondernemer Ricardo Semler. Hij heeft de werkwijze bij zijn vaders machinefabriek veranderd naar een platte organisatie waarin medewerkers zelf bepalen wanneer ze werken, wat ze doen, wat ze verdienen en wie hun manager is. Die omwenteling heeft het bedrijf van Semler exponentiële groei gebracht.

    Spotify, Google en Patagonia
    Hun zoektocht naar hoe tot blijvend geluk op de werkvloer te komen, is geenszins afgerond. Nieuwe reizen en bedrijfsbezoeken staan op de rol. Naar Spotify in Stockholm. De streamer van digitale muziek pioniert op hippe wijze hoe ook grote bedrijven wendbaar kunnen blijven. Daarna reizen Minnaar en De Morree in het najaar opnieuw af naar de VS, naar de westkust. Daar bezoeken ze onder meer Google en Patagonia, het merk van buitenkleding, dat om de vervuiling tegen te gaan de wereld juist ontmoedigt om kleding te kopen.

    Al met al: ook de zoektocht naar blijvend geluk op de werkvloer is een dynamisch proces.

    Auteur: Miel Timmers