article
1.6551766
OPINIE - Jesse Bleekrode is gedragsveranderaar en sociaal ondernemer, Antoinette Maas is fractievoorzitter van GroenLinks in Helmond. Helmond is ambitieus waar het gaat om haar strategische pijlers Automotive en Food.
Opinie - Dutch Design Week ook in Helmond
OPINIE - Jesse Bleekrode is gedragsveranderaar en sociaal ondernemer, Antoinette Maas is fractievoorzitter van GroenLinks in Helmond. Helmond is ambitieus waar het gaat om haar strategische pijlers Automotive en Food.
http://www.ed.nl/mening/opinie-dutch-design-week-ook-in-helmond-1.6551766
2016-10-20T07:43:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6551767.1476948464!image/image-6551767.JPG
Helmond,Opinieartikel,DDW,hermes
Mening
Home / Mening / Opinie - Dutch Design Week ook in Helmond

Opinie - Dutch Design Week ook in Helmond

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De Cacaofabriek kan een centrale rol vervullen tijdens de DDW in Helmond. Foto Ton van de Meulenhof
    OPINIE - Jesse Bleekrode is gedragsveranderaar en sociaal ondernemer, Antoinette Maas is fractievoorzitter van GroenLinks in Helmond. Helmond is ambitieus waar het gaat om haar strategische pijlers Automotive en Food.

    Het is de hoogste tijd dat de gemeente, het Helmondse bedrijfsleven en de onderwijssector samen om tafel gaan met de organisatoren van DDW Eindhoven.

    Van 22 tot en met 30 oktober is Eindhoven weer het kloppend designhart van Europa. De Dutch Design Week staat in de top drie van meest innovatieve designevenementen ter wereld. Op ruim 100 locaties worden exposities, lezingen, prijsuitreikingen, netwerkbijeenkomsten, debatten en andere festiviteiten georganiseerd. Er is werk te zien van 2.500 ontwerpers. De DDW gaat over de toekomst, over het oplossen van problemen in een snel veranderende wereld. Het deelnemersveld is breed en de projecten zijn divers. Meer dan 275.000 belangstellenden bezoeken het evenement, 750 journalisten doen er verslag van.

    Brainport
    Helmond maakt evenals Eindhoven deel uit van de Brainport-regio: hét epicentrum van innovatie. Waarom is Helmond als tweede centrumstad van Brainport dan nauwelijks betrokken bij de Dutch Design Week? Waarom stelt Vlisco haar kleurrijke kleding tentoon in Eindhoven en staan studenten van Helicon daar met een pop-up Brabantse eettafel?

    Inmiddels zijn er diverse activiteiten in Helmond gedurende de DDW, initiatieven vanuit de stad. Zoals onderwijsinstellingen die vorig jaar hun ontwerpprojecten tentoonstelden in de oude bibliotheek aan de Markt en de expositie 'Industrieel design van vroeger' in het Industrieel Atrium.

    Ook dit jaar is er aandacht voor design uit Helmond tijdens de DDW. Zo is door OBS Helmond een designroute georganiseerd langs zes locaties: het Kunstkwartier, kapper Mix, de Rabobank, Gerard van Hal fotografie, Foederer, Trends en de Cacaofabriek, waar leerlingen hun werk tentoonstellen. Daarnaast zijn er workshops in de Cacaofabriek in samenwerking met design-collectief Collaboration O. Hier leren kinderen ontwerpen door 'knaaldieren' te bedenken en te maken. Aan het eind van de workshop worden deze bijzondere wezens geëxposeerd.

    Meer

    Stuk voor stuk prijzenswaardige initiatieven. Ze staan alleen op zichzelf en verdienen te worden gebundeld en gefaciliteerd in een opmaat naar meer.

    Helmond is ambitieus waar het gaat om haar strategische pijlers Automotive en Food. Dit biedt kansen! De Automotive Campus heeft een centrale positie als kenniscentrum binnen toptechnologieregio Brainport. En op het Food Tech Park Brainport wordt het beste op het gebied van technologie en voeding samengebracht. Maar dat niet alleen. Helmond is vooruitstrevend op het gebied van stedenbouw en aansprekende architectuur. Deze architectuur is verschillend van en aanvullend op de stedenbouwkundige ontwerpen in Eindhoven.

    Wat te denken van de Cacaofabriek? DDW Music zou zeker niet misstaan in de Popzaal, evenals een expositie over GrafiMedia Design in de artistieke ruimtes.

    Maar design is zoveel meer. Hoe mooi is de Social Design Street, georganiseerd door het Eindhovense Woonbedrijf. Een expositie over hoe samenwerking tussen ontwerpers en bewoners zorgt voor samenhang en 'buurttrots'. Social design voor de aanpak van maatschappelijke vraagstukken in buurten. Geen sprekender voorbeeld dan de renovatie van de Leonardusbuurt in Helmond. Met de hulp van twee kunstenaars wordt samen met de bewoners aan het upgraden van de buurt gewerkt. Vliegertapijt heet de community art. Met tal van grote en kleinere projecten wordt hiermee de wijk gelift.

    Smart Village
    Ook in de nog te bouwen 'slimme woonwijk' in Brandevoort is volop aandacht voor toekomstige maatschappelijke vraagstukken. In deze Brainport Smart Village delen bewoners voorzieningen als auto's en zorg, huizen zijn zelfvoorzienend op het gebied van energie en slimme techniek draagt bij aan veiligheid. En wie weet, misschien verrijst straks aan de rand van deze nieuwe slimme wijk wel een plein met energie-neutrale tiny 'TIM' houses voor studenten.

    Kortom, hier liggen kansen. De positie van Helmond op het gebied van innovatie en technologie verbetert doordat design deze zaken zichtbaar, tastbaar en toegankelijk maakt voor het grote publiek. Naast de positieve effecten die design, kunst en cultuur hebben op de leefbaarheid en de economie hebben ze ook een belangrijke educatieve functie.

    Uitdaging
    En ja, het zal zeker een uitdaging worden om talentvolle designers en kunstenaars aan te trekken, om de DDW Helmond succesvol te positioneren én door te laten groeien. Maar Helmond kan gezien haar Strategische Agenda deze kansen goed gebruiken.

    Hoogste tijd dus dat de gemeente, het Helmondse bedrijfsleven en de onderwijssector samen om tafel gaan met de organisatoren van DDW Eindhoven. Wellicht dat de DDW-route volgend jaar dan ook door Helmond loopt. Helaas kan het thema The making of dan niet meer worden benut door de 'Stad van het doen'.