article
1.6468890
OPINIE - Auteur Pascal Cuijpers is docent en publicist. Hij is auteur van 'Leraren hebben meer vakantie dan mensen die werken'.
Opinie - Een leraar is nergens zonder zijn leerlingen
OPINIE - Auteur Pascal Cuijpers is docent en publicist. Hij is auteur van 'Leraren hebben meer vakantie dan mensen die werken'.
http://www.ed.nl/mening/opinie-een-leraar-is-nergens-zonder-zijn-leerlingen-1.6468890
2016-09-30T08:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6468891.1475219923!image/image-6468891.JPG
Eindhoven,Onderwijs,Opinieartikel,hermes
Mening
Home / Mening / Opinie - Een leraar is nergens zonder zijn leerlingen

Opinie - Een leraar is nergens zonder zijn leerlingen

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Er is meer ruimte voor interactie in het onderwijs. FOTO ANP
    OPINIE - Auteur Pascal Cuijpers is docent en publicist. Hij is auteur van 'Leraren hebben meer vakantie dan mensen die werken'. 

    Een pleidooi om van de Dag van de Leraar (5 oktober) een Dag van de Leraar en zijn Leerlingen te maken.

    Bewustwordingsthema
    Wanneer je erop gaat letten, kom je er al spoedig achter dat bijna elke dag van het jaar in het teken staat van een bepaald bewustwordingsthema. Deze dagen zijn grofweg te verdelen in twee categorieën: sympathiserend en demonstrerend. En inderdaad, dat zijn twee uitersten. Net zoals de vaak hilarische programmering. Zo ondergingen we de afgelopen weken op een haast schizofrene manier de Dag van de Liefdadigheid naast de Dag van de Scheiding. Ontliepen de Dag van het Vrouwencondoom en de Dag tegen Hondsdolheid zich nauwelijks. En ging de Dag van de Digitale Communicatie vooraf aan de Week tegen Pesten.

    Dag van de Leraar
    Op 5 oktober, de dag na Dierendag, vieren we de Dag van de Leraar. Leraren worden op deze dag in maar liefst 21 landen in het zonnetje gezet voor het delen van hun kennis, het aanleren van vaardigheden en het helpen realiseren van het universele recht op onderwijs. Een serieuze functie, die voor de meeste docenten gelukkig een vanzelfsprekendheid is, maar die nooit gebagatelliseerd mag worden. Het besef dat onderwijs in veel landen nog altijd geen vanzelfsprekendheid is, zet aan tot nadenken. Het bewijst dat het een cadeautje is om te mogen participeren in een dynamische beroepsgroep waarin opvolgende generaties zichzelf mógen en kunnen ontplooien op een manier die bij ze past.

    De leerling
    Wanneer we deze traditie van het figuurlijk ontvangen van zonnetjes en het letterlijk ontvangen van een stuk vlaai nader bekijken, dan denk ik dat we een belangrijk punt vergeten. Het onderwijs bestaat uit een opgelegde, sociale wisselwerking van vraag en aanbod, waarin de leraar het recht heeft om te delen. De leerlingen hebben daarentegen juist de plicht om te profiteren van deze prachtige gelegenheid. Een feit waar we te weinig bij stilstaan. De tijd van onderdanig aanhoren hoe een leraar zijn cognitieve bagage aan de man probeert te brengen door het eenzijdig uitbraken van kennis, is verleden tijd.

    Er is meer ruimte gekomen voor interactie. Een gegeven dat motiveert en stimuleert, voor beide partijen. Dat leerlingen meer medezeggenschap krijgen in het onderwijsgebeuren, zoals in de leerlingenraad, bij het evalueren van onderwijszaken, door het organiseren van evenementen als sportdagen en schoolfeesten en zelfs bij sollicitaties, is een verrijking waar we serieus mee om dienen te gaan. Het toont een wederzijdse betrokkenheid en het biedt erkenning aan alle partijen, iets wat kan resulteren in een gezonde verstandhouding en dito klimaat in school.

    Dag van de Leraar en zijn Leerling(en)
    Aan de hand van dit gegeven pleit ik er dan ook voor om in plaats van de Dag van de Leraar te kiezen voor een gezamenlijke Dag van de Leraar en zijn Leerling(en). Zodat niet alleen de leraar maar ook de leerlingen op 5 oktober centraal staan in het figuurlijke herfstzonnetje. Een leraar is namelijk nergens zonder zijn leerlingen. En vica versa. Dit zal wellicht zorgen voor een gesynthetiseerd geheel, waarbij waarden en normen als basis dienen voor het belangrijke wederzijdse respect en inleving in het onderwijs. En dat is voor nu én de toekomst op zo'n dag de mooiste en meest waardevolle waardering die men kan krijgen.