article
1.6693736
OPINIE - Auteur is Henk van Sonsbeek uit Veldhoven.
Opinie - Einde service Philips aan Cubanen
OPINIE - Auteur is Henk van Sonsbeek uit Veldhoven.
http://www.ed.nl/mening/opinie-einde-service-philips-aan-cubanen-1.6693736
2016-11-30T09:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.5062436.1457960417!image/image-5062436.jpg
Eindhoven,Opinieartikel,Economie,Philips,hermes
Mening
Home / Mening / Opinie - Einde service Philips aan Cubanen

Opinie - Einde service Philips aan Cubanen

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf

    OPINIE - Auteur is Henk van Sonsbeek uit Veldhoven.

     

    Bij Philips bekleedde ik de functie van wereldwijde klantenbehandelaar voor audio- en video-apparatuur.

    Klantvriendelijke beantwoorden
    Dit betekende dat alle brieven van particulieren waar ook ter wereld op mijn bureau kwamen en ik deze klantvriendelijk moest beantwoorden. Een land waaruit ik dagelijks brieven ontving, meer op hout dan op papier geschreven en met potlood, was Cuba. Deze brieven waren in zo slecht Spaans geschreven dat ik ze voor mijzelf hardop moest voorlezen om te weten wat de schrijver bedoelde. De schrijvers schreven de taal zoals zij deze uitspraken. Zo slecht was de scholing in Cuba.

    Er mochten in Cuba geen producten uit het buitenland worden ingevoerd, behalve uit communistisch Rusland, China en Albanië. De inwoners hadden wel nog veel producten uit andere landen en konden vanwege de armoede geen nieuwe apparaten kopen. Dus vroegen zij in hun brieven om een bepaald onderdeel te sturen om hun apparaat te repareren en weer te gebruiken.

    Bombrieven
    Deze onderdelen werden gratis met een brief aan hen toegestuurd. Totdat vanuit de Verenigde Staten bombrieven en bompakketjes naar Cuba werden gestuurd. Als deze werden geopend en gecontroleerd, ontplofte de inhoud en was er weer een gehandicapte of dode Cubaan bij. De enige oplossing was alle binnenkomende brieven en pakketjes te vernietigen. Dit gebeurde eenvoudig door er met een wals overheen te gaan.

    En ik maar niet begrijpen dat de door mij gestuurde pakketjes niet meer aankwamen en de klanten maar bleven vragen naar het onderdeel. Gelukkig had op een gegeven moment een boze Cubaan het lef mij een kopie van een nieuwe wet toe te sturen waarin vastgelegd was dat alles afkomstig uit niet bovengenoemde landen werd vernietigd onmiddellijk bij binnenkomst. Het enige wat mij toen helaas restte, was de brieven uit Cuba met een brief vergezeld van een kopie van de betreffende wet te beantwoorden. En zo werd door de bombrieven en bompakketjes de klantvriendelijke service van Philips voor de arme Cubanen om zeep geholpen.