article
1.6678098
OPINIE - De auteur Eddie Altenburg-Collin is salesmanager Overheid bij ICT-bedrijf de Caesar Groep.
Opinie - Extra asfalt is niet genoeg tegen files
OPINIE - De auteur Eddie Altenburg-Collin is salesmanager Overheid bij ICT-bedrijf de Caesar Groep.
http://www.ed.nl/mening/opinie-extra-asfalt-is-niet-genoeg-tegen-files-1.6678098
2016-11-25T09:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6678099.1480063888!image/image-6678099.JPG
Eindhoven,Verkeer,File,Opinieartikel,hermes
Mening
Home / Mening / Opinie - Extra asfalt is niet genoeg tegen files

Opinie - Extra asfalt is niet genoeg tegen files

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    OPINIE - De auteur Eddie Altenburg-Collin is salesmanager Overheid bij ICT-bedrijf de Caesar Groep. 

    We zitten midden in het 'fileseizoen', het ene na het andere filerecord wordt 'gebroken'. Reden: de economie draait weer op volle toeren. Bovendien komt er minder nieuw asfalt bij dan voorheen.

    Uit een recente publicatie van Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) blijkt, dat het aantal files de komende vijf jaar fors zal toenemen. Dit vraagt om een multidisciplinaire aanpak, een betere samenwerking in de (transport)keten én een mentaliteitsverandering. Het KiM heeft berekend, dat het reistijdverlies tot 2021 stijgt met 38 procent ten opzichte van 2015, rekening houdend met de wegcapaciteit die erbij komt.

    Doe je er op de A2 een uur over om van 's-Hertogenbosch naar Utrecht te rijden in de spits, binnenkort zal dat anderhalf uur zijn.

    Economische schade
    De economische schade van de files wordt op 1 miljard euro geschat. Onlangs werd bekend, dat de totale CO2-uitstoot is afgenomen, maar de transportsector stootte in het derde kwartaal vijf procent meer CO2 uit. Gezien de nieuwste KiM-cijfers zal deze economische én milieuschade alleen maar toenemen. Dat moet én kan echt anders.

    De reflex van een aantal belangenclubs - ANWB, Bovag en Transport en Logistiek Nederland - is de roep om meer asfalt. Helaas is dit niet de enige oplossing. Uiteraard dienen knelpunten in de infrastructuur te worden aangepakt. Het is niet meer van deze tijd dat er nog knooppunten zijn waar verkeerslichten staan, zoals bij Hooipolder waar de A27 en A59 elkaar kruisen. Verlenging van het structuurfonds van 2028 naar 2030 levert 10 miljard euro extra voor infrastructuur op, maar de files zullen hierdoor niet afnemen en er zullen ook nog steeds verkeerslichten blijven staan op knooppunt Hooipolder.

    Openbaar vervoer
    Rekeningrijden, ook wel bekend als kilometerheffing, wordt door het ministerie niet als oplossing gezien. Wat zijn de alternatieven? Er zijn meer maatregelen nodig om de doorstroming te verbeteren. Te beginnen met een forse investering in het openbaar vervoer. We hebben het idee, dat met de komst van grotere NS-stations en extra sporen, het openbaar vervoer 'af' is. Dat is een illusie. De nieuwe en flexibele NS-dienstregeling is een stap in de goede richting, maar het spoor tussen Utrecht, 's-Hertogenbosch en Eindhoven dient te worden verdubbeld om de toestroom van treinreizigers aan te kunnen. De Noord/Zuidlijn in Amsterdam is het tussenstuk van een metrolijn die moet gaan rijden van Almere naar Schiphol.

    Daarnaast dient de infrastructuur die we hebben beter én slimmer te worden benut. Het rijk heeft hiervoor al het 'Programma Beter Benutten', een pakket praktische maatregelen: meer fietsenstallingen bij stations, betere reisinformatie en kortere wachttijden bij sluizen. Hieronder valt ook de ontwikkeling van Intelligente Transport Systemen (ITS). Bij ITS sturen weggebruikers en installaties naast de weg signalen naar elkaar. Hierdoor weten navigatiesystemen en apps waar een file gaat ontstaan en wordt de route hierop aangepast.

    Efficiënt
    Je moet echter tevens de vraag stellen: is het noodzakelijk dat die vrachtwagen de weg op gaat? Wij zijn bijvoorbeeld bezig met een veevoederfabrikant om zijn leveringen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Nog voordat de boer(in) door heeft, dat-ie nieuw veevoer moet bestellen, staat de vrachtwagen met veevoer bij de boerderij op het moment dat deze toch al in de buurt is. Zo hoeft die vrachtwagen een paar dagen later niet opnieuw te rijden.

    Thuiswerken
    Tot slot zullen ook medewerkers van bedrijven en organisaties na moeten denken over hun capaciteitsbelasting. Het kantoor wordt een ontmoetingsplek om met collega's te vergaderen. Plan bijvoorbeeld twee kantoordagen per week in met overleggen en de rest van de week werk je (dichtbij) thuis. Technisch is alles allang mogelijk, iedereen bezit de mobiele apparatuur om te skypen en te werken op digitale (samen)werkomgevingen. Dit vergt wel een mentaliteitsverandering, vooral bij het (midden)management. Men dient medewerkers op hun output te gaan sturen in plaats van hun input. Dit vraagt om de nodige (mentale) aanpassingen, maar uiteindelijk leidt dit alles tot minder files, minder CO2-uitstoot en een gezondere mens. Vivat, crescat, floreat (leef, geloof, bloei)!