article
1.6146481
OPINIE - Gerard Vinke is de auteur van dit opinie artikel. Hij schreef deze bijdrage namens het Oirschotse comité 'Houd de Groene Corridor open voor auto's'.
Opinie - Groene Corridor moet open blijven voor auto's
OPINIE - Gerard Vinke is de auteur van dit opinie artikel. Hij schreef deze bijdrage namens het Oirschotse comité 'Houd de Groene Corridor open voor auto's'.
http://www.ed.nl/mening/opinie-groene-corridor-moet-open-blijven-voor-auto-s-1.6146481
2016-06-28T07:44:55+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6146482.1467098321!image/image-6146482.JPG
Oirschot,Opinieartikel,Natuurgebied,hermes
Mening
Home / Mening / Opinie - Groene Corridor moet open blijven voor auto's

Opinie - Groene Corridor moet open blijven voor auto's

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De Oirschotsedijk. archiEfFoto Kees Martens/fotomeulenhof
    OPINIE - Gerard Vinke is de auteur van dit opinie artikel. Hij schreef deze bijdrage namens het Oirschotse comité 'Houd de Groene Corridor open voor auto's'.

    Enkele decennia geleden waren de Beerzen en Oirschot vrijwel volledig op Tilburg georiënteerd. Men winkelde daar, kinderen gingen er naar de middelbare school en voor medische zorg ging men naar een Tilburgs ziekenhuis. De huisarts van Oirschot was voorzitter van de Tilburgse vereniging van huisartsen. Dat is nu volledig anders. Oirschot en in mindere mate de Beerzen zijn vrijwel volledig op Eindhoven gericht. Ook het Oirschotse zakenleven. Een belangrijke rol in dit proces speelde de upgrading van de Eindhovense/Oirschotsedijk. Deze weg vormde een mooie en rechte verbinding met het Catharina-ziekenhuis en het centrum van Eindhoven. Ook het fietspad erlangs werd fors verbeterd.

    Plotseling verschijnt dan een prachtig plan: het groener maken van de verbinding tussen het Eindhovense station en de Basiliek in Oirschot. Er vindt vrijwel geen publiciteit plaats, maar beide gemeenteraden ondertekenen een convenant. Hoewel het plan een afsluiting van het autoverkeer bevat en grote impact heeft op inwoners van Oirschot, de Beerzen, Best en Wintelre wordt daar geen ruchtbaarheid aan gegeven, laat staan een mening over gevraagd.

    Als een donderslag bij heldere hemel wordt dan het deel bij de Wielewaal afgesloten, een prachtig stuk weg met bloeiende rododendrons in het voorjaar. Langzaam dringt door welk effect op lange termijn wordt beoogd. De Oirschotse bevolking wordt wakker en voert actie. Hoe moeten oudere mensen met hun auto naar het Catharina-ziekenhuis of naar de stad? Automobilisten worden immers straks gedwongen de A58/A2 te gebruiken, met zijn levensgevaarlijke situaties bij knooppunt Batadorp. Ook de directie van het Catharina-ziekenhuis maakt zich zorgen omtrent de bereikbaarheid. Wintelre heeft geen enkel alternatief om redelijk in Eindhoven te komen.

    De gemeenteraad van Oirschot realiseert zich haar historische vergissing en neemt een motie aan waarin zij stelt dat de Groene Corridor open moet blijven voor autoverkeer. Iedereen tevreden.

    Tot in Eindhoven publicaties verschijnen over een Brainport Centre en een Challenge Variant waarvan de plattegronden helder zijn. Geen autoverkeer op het Eindhovense deel van de Groene Corridor. Kennelijk geldt de motie alleen voor Oirschot!

    Eindhoven betoont zich overigens nu ook al zeer ongastvrij jegens de inwoners van Oirschot, de Beerzen, Wintelre en Best. Vroeger kon men langs een prachtige weg naar het centrum. Nu is het sluip door, kruip door over een kale weg langs het spoor. Via via kun je er wel komen, maar de gebouwen op Strijp die toch graag de bewoners van onze dorpen verwelkomen, kun je pas bereiken via de Glaspoort. Als je uit de stad naar huis wil, mag je bij het Natlab niet naar rechts maar moet je noodgedwongen naar de grote weg.

    Daarom onze smeekbede aan Eindhoven: houd aub ook het Eindhovense deel van de Oirschotsedijk open voor autoverkeer. Breng de snelheid terug tot 60 km zoals op de weg tussen Oirschot en Boxtel en betoon u gastvrij jegens uw trouwe buren.