article
1.6825957
OPINIE - Het artikel is geschreven door Gerben Welling (bestuurder Huisartsenposten Oost-Brabant), Roderick Runne (bestuurder Primair HAP), Riejet ten Kate (bestuurder Primair HAP), Anja Meekes (bestuurder Coöperatie voor Integrale Huisartsenzorg Nijmegen e.o.), Eric Scheppink (algemeen directeur Onze Huisartsen), Peter Aben (bestuurder Huisartsenposten West-Brabant), Ine Scholten (Doktersdienst Groningen) en Susanne Bentvelsen (bestuurder Medrie)
Opinie - Huisartsen dreigen vast te lopen
OPINIE - Het artikel is geschreven door Gerben Welling (bestuurder Huisartsenposten Oost-Brabant), Roderick Runne (bestuurder Primair HAP), Riejet ten Kate (bestuurder Primair HAP), Anja Meekes (bestuurder Coöperatie voor Integrale Huisartsenzorg Nijmegen e.o.), Eric Scheppink (algemeen directeur Onze Huisartsen), Peter Aben (bestuurder Huisartsenposten West-Brabant), Ine Scholten (Doktersdienst Groningen) en Susanne Bentvelsen (bestuurder Medrie)
http://www.ed.nl/mening/opinie-huisartsen-dreigen-vast-te-lopen-1.6825957
2017-01-12T09:06:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.4300375.1396857189!image/image-4300375.jpg
Eindhoven,Geneeskunde
Mening
Home / Mening / Opinie - Huisartsen dreigen vast te lopen

Opinie - Huisartsen dreigen vast te lopen

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    OPINIE - Het artikel is geschreven door Gerben Welling (bestuurder Huisartsenposten Oost-Brabant), Roderick Runne (bestuurder Primair HAP), Riejet ten Kate (bestuurder Primair HAP), Anja Meekes (bestuurder Coöperatie voor Integrale Huisartsenzorg Nijmegen e.o.), Eric Scheppink (algemeen directeur Onze Huisartsen), Peter Aben (bestuurder Huisartsenposten West-Brabant), Ine Scholten (Doktersdienst Groningen) en Susanne Bentvelsen (bestuurder Medrie)

    Dit kabinet had het slim uitgedokterd. Goedkopere huisartsen nemen een deel van de zorgverlening over van duurdere medisch specialisten, zodat de doelmatigheid en kwaliteit van de zorg zal verbeteren. Die besparingsoperatie is geslaagd. De keerzijde: huisartsen hebben de werkdruk sterk zien stijgen. Minister Schippers zegt dat nog niet te zien, maar zonder maatregelen gaan patiënten het wél merken. Want te hoge werkdruk gaat ten koste van de kwaliteit.

    Om de druk weg te nemen kunnen we patiënten weigeren. Botweg. Of pleiten voor een eigen bijdrage per bezoek. Dat willen wij niet. We willen in gesprek met patiënten over effectieve oplossingen.

    Spoedeisend
    In ons land kunnen mensen 24 uur per dag een beroep doen op zorg door de huisarts. Buiten kantooruren kan dat bij een van de 121 huisartsenposten (HAP's). Deze verlenen 's avonds, 's nachts en in de weekenden (ANW) spoedeisende zorg.

    Op de HAP's komen steeds vaker mensen zonder spoedeisende zorgvraag. Dat is één oorzaak van de toenemende werkdruk. Andere oorzaken: de zorgvraag wordt steeds complexer, de contact-intensiteit neemt toe, er is meer overleg vereist met de wijkverpleging, apotheek en andere zorgverleners. Meer contacten en meer overleg betekenen ook meer registratie- en administratietijd.

    Meer huisartsen inzetten voor ANW-diensten kan niet. Zij lopen overdag al op hun tandvlees. Wie een ANW-dienst draait houdt vaak zijn praktijk de volgende dag dicht.

    Werkdruk
    Minister Schippers meent dat het wel meevalt met de werkdruk. Echter, een toenemend aantal huisartsen probeert 'hun' diensten in de HAP of een deel ervan steeds vaker te verkopen aan waarnemend huisartsen. Maar de waarnemend huisartsen helpen praktijkhoudende artsen steeds vaker al overdag om de drukte op te vangen. Ook hun werkdruk zit aan de grens. Misschien toch nog eens de cijfers op een rijtje zetten, minister Schippers. Of wacht u liever tot een HAP op een avond geen huisarts kan inzetten?

    Niet-acute patiënten botweg weigeren is een effectieve oplossing. Maar mensen komen omdat ze ongerust zijn. En in onze 24-uurseconomie zijn ze gewend dat ze altijd terecht kunnen, zeker met vragen over hun gezondheid. Wij laten de deur graag open, maar we willen minder bezoek.

    Zelfhulp
    Veruit de grootste winst blijkt te behalen door preventie en zelfhulp. Thuisarts.nl is een goed voorbeeld: Patiënten kunnen hier informatie vinden of ze een dokter moeten raadplegen. Dankzij de website is het zorggebruik bij de huisarts met 12 procent per maand afgenomen. Zo zijn er beslist andere mogelijkheden te benutten om de patiënt serieus te nemen en tegelijkertijd de groeiende zorgvraag in te dammen. Hierover gaan we in gesprek. Met patiënten, huisartsen, verzekeraars en politiek.

    Ons doel is helder: de eerstelijnszorg mag niet vastlopen.