article
1.6456305
OPINIE - De auteur Paul Brans komt uit Eindhoven.
Opinie - Inwoners zijn toch de belangrijkste klanten
OPINIE - De auteur Paul Brans komt uit Eindhoven.
http://www.ed.nl/mening/opinie-inwoners-zijn-toch-de-belangrijkste-klanten-1.6456305
2016-09-28T08:00:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6456306.1475049855!image/image-6456306.JPG
Eindhoven,Opinieartikel,Gemeente,hermes
Mening
Home / Mening / Opinie - Inwoners zijn toch de belangrijkste klanten

Opinie - Inwoners zijn toch de belangrijkste klanten

Foto's
1
Reacties
Reageer
    OPINIE - De auteur Paul Brans komt uit Eindhoven.

    Om Eindhoven als klantvriendelijkste gemeente op de kaart te zetten had de stad op 14 september tientallen betrokken inwoners uitgenodigd om op het stadhuis hier in groepjes over te praten. Wat kan beter en vooral wat moet beter?

    Een bijzonder charmant trio dames had dit georganiseerd. Toen ik werd ingedeeld bij het thema 'Waarom' (wat willen we/wat moeten we van de gemeente?) deden de flapovers, de tijdschriften en stiften het ergste vermoeden. Net een jaar als onderwijs-pensionado verlost van dit soort tijdrovende en tamelijk zinloze praktijken, kwam ik er weer in terecht. Maar de soep, het aangename gezelschap en de in het vooruitzicht gestelde cadeaubon maakten veel goed.

    Velen met mij bleken vaak dezelfde frustraties te delen; ondeskundigheid, het doorverwijzen van loket naar loket, de lange wachttijden en vooral de slechte bereikbaarheid van verantwoordelijke ambtenaren. Dit klonk door in zo goed als alle adviezen die de themagroepjes hadden vastgesteld.

    Zo kreeg een bewoner van het centrum plotseling bericht dat de rijrichting in zijn straat werd omgekeerd. Een ander moest met zijn moeder van loket naar loket omdat voor haar paspoort vanwege haar hoge leeftijd geen vingerafdruk te maken was. Weer een ander zag dat het keurige plantsoen voor zijn deur niet meer werd onderhouden. Vanwege de 'biodiversiteit' was het getransformeerd naar 'hoog grasland'. Nu bestaat de biodiversiteit voor zijn deur uit hoog grasland met uitwerpselen en gedumpt tuinvuil. De verantwoordelijke ambtenaar krijg je nooit te spreken. Dikwijls komt er een medewerker uit een lager echelon aan de lijn, die je vertelt dat dit gemeentelijk beleid is geworden. Als je vervolgens na weken besluit om via het digitaal loket toch maar een klacht in te dienen, wordt deze niet ontvankelijk verklaard. Het gemeentelijke beleid is door een democratisch gekozen gemeenteraad geaccordeerd. Daarover kun je niet klagen. Einde oefening.

    Deze little town blues (Frank Sinatra) passen niet meer bij een stad als Eindhoven die graag Designstad, Culturele Hoofdstad of Brainport wil zijn. Maar als je de bewoners in de wijken confronteert met maatregelen, waarop ze geen enkele invloed hebben gehad, ben je allesbehalve klantvriendelijk bezig. Niet het college van B en W, niet de gemeenteraad noch de ambtenarij maar de Eindhovenaren zelf zijn de belangrijkste klanten, ja toch!

    Heeft de avond op het stadhuis toch nog iets opgeleverd.