article
1.6497080
OPINIE - Peter van Dalen is Europarlementariër voor ChristenUnie-SGP en lid van de Commissie Transport in het Europees Parlement. Hij vindt dat er een Europese aanpak nodig is om het vluchtelingenprobleem bij Calais op te lossen.
Opinie - Jungle bij Calais vraagt om Europese oplossing
OPINIE - Peter van Dalen is Europarlementariër voor ChristenUnie-SGP en lid van de Commissie Transport in het Europees Parlement. Hij vindt dat er een Europese aanpak nodig is om het vluchtelingenprobleem bij Calais op te lossen.
http://www.ed.nl/mening/opinie-jungle-bij-calais-vraagt-om-europese-oplossing-1.6497080
2016-10-06T07:29:00+0000
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.6497081.1475738321!image/image-6497081.JPG
Eindhoven,Opinieartikel,Economie,Vluchteling,hermes
Mening
Home / Mening / Opinie - Jungle bij Calais vraagt om Europese oplossing

Opinie - Jungle bij Calais vraagt om Europese oplossing

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Frankrijk zit in Calais met 9.000 vluchtelingen die daar allemaal niet willen zijn. foto ANP

    OPINIE - Peter van Dalen is Europarlementariër voor ChristenUnie-SGP en lid van de Commissie Transport in het Europees Parlement. Hij vindt dat er een Europese aanpak nodig is om het vluchtelingenprobleem bij Calais op te lossen.

     

     

    Negenduizend mensen op een kluitje, een kat-en-muisspel met de politie en bedreigde chauffeurs: de problemen met migranten bij Calais in Frankrijk vragen om een Europese aanpak.

    Anderhalve week geleden bezocht de Franse president François Hollande het migrantenkamp in Calais. Hij zegde toe de Jungle voor het einde van dit jaar te sluiten. Een stevige belofte, die eerder ook door ten minste drie Franse ministers werd gedaan. Dit werkt dus niet. Het is tijd voor een Europese aanpak.

    Transportsector
    Het Europees Parlement debatteert deze week over de gevolgen van de situatie in Calais voor de transportsector. Dat chauffeurs vanuit heel Europa worden aangevallen door asielzoekers is niet alleen een Frans probleem. Het is een Europees probleem.

    Transport wordt terecht de levensader van Europese economische samenwerking genoemd. Ik heb in het debat in de Europese Raad opgeroepen om een top te organiseren. Wat moet daar worden besproken?

    Generaal pardon
    Het beste plan is wat mij betreft een eenmalig Brits generaal pardon voor de vluchtelingen. Daarna kan de orde rond Calais terugkeren en moet Frankrijk strikt gaan handhaven.

    Bemoeienis vanuit de rest van Europa ligt gevoelig in beide landen. Die bemoeienis kan dan ook gepaard gaan met een handreiking, noem het plan B. Wij zien dat Frankrijk zit met 9.000 vluchtelingen die daar eigenlijk allemaal niet willen zijn. Het Verenigd Koninkrijk wil hen ook niet allemaal tegelijk binnenlaten.

    Grote transportlanden, waaronder Polen, Letland en Nederland, zouden kunnen aanbieden een deel van hen op te vangen. Die uitgestoken hand moet van Franse en Britse zijde dan wel worden beantwoord met ferme actie. Sluit het lege kamp en zorg dat het nooit meer terugkeert.

    Chauffeurs
    De Calais-top moet echter verder gaan. Er moet sowieso actie worden ondernomen voor chauffeurs die rijden op Calais. Zij moeten eerlijk behandeld worden en hun veiligheid moet beter worden beschermd. Steeds opnieuw waren zij de afgelopen jaren de dupe van falend beleid. Het is oneerlijk dat chauffeurs die hun wagen laten controleren aan de Franse zijde, in Engeland alsnog beboet worden als er toch vluchtelingen in hun wagen worden gevonden. Deze boetes moeten opgeschort worden zolang de situatie in Calais niet is opgelost.

    Veel chauffeurs stonden en staan daarnaast grote angsten uit in wat wel de oorlogszone genoemd wordt. Het Verenigd Koninkrijk moet werken aan kortere wachttijden voor zijn douaneposten. En Frankrijk moet meer werk maken van de bouw van veilige parkeerplaatsen op de routes naar Calais.

    Het is tijd voor Europese druk op Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De situatie móet worden opgelost. Laat Europa ervoor zorgen dat Calais weer symbool staat voor verbinding, van wegen en tunnels en van Europese landen en bedrijven.